Vés enrere L’impacte de la intel·ligència artificial en l’educació i l’avaluació centren un debat a la UPF, amb un dels majors experts en el tema

Mike Sharples, professor emèrit de Tecnologia Educativa a l'Institut de Tecnologia Educativa de la Universitat Oberta del Regne Unit, va obrir aquesta sessió de debat amb la conferència “Passat, present i futur del plagi: implicacions per l’avaluació”.

25.01.2023

En un context en què la intel·ligència artificial (IA) té un impacte creixent en múltiples àmbits, també en el món educatiu i universitari, el Laboratori d'aprenentatge de la UPF ha organitzat una sessió de debat i reflexió, titulada “L’evolució del plagi i el rol de la intel·ligència artificial: temps de repensar l'avaluació”. La sessió va tenir una participació híbrida, amb més de 100 persones connectades en línia i persones a l'Auditori del Campus de Poblenou de la UPF.

L’acte va comptar amb la conferència d'un dels majors experts en tecnologia educativa en l’àmbit internacional, Mike Sharples, professor emèrit de Tecnologia Educativa a l'Institut de Tecnologia Educativa de la Universitat Oberta del Regne Unit, sota el títol “Passat, present i futur del plagi: implicacions per l’avaluació”.

La ponència de Sharples va precedir el debat posterior sobre el tema, en què van intervenir els responsables d’innovació docent i professorat de facultats i escoles de la UPF següents: Pol Capdevilla (Humanitats), Clara Cortina (Polítiques), Elisabet Moyano (Medicina i Ciències de la Vida), Migle Laukyte (Dret), Montserrat Cunillera (Traducció i Ciències del Llenguatge), Frederic Guerrero-Solé (Comunicació) i Horacio Saggion (Enginyeries).

Durant la sessió, també van intervenir el rector de la UPF, Oriol Amat; la comissionada de Recerca en Innovació Educativa, Davinia Hernández-Leo; i el vicerector de Transformació Educativa, Cultura i Comunicació, Manel Jiménez. L’acte de demà s’emmarca en el cicle de Recerca EDvolució de la UPF.

Mike Sharples

El ponent que obrirà la sessió de demà, Mike Sharples, investiga des dels anys 70 del segle XX en el camp de lat tecnologia educativa i ha escrit més de 300 llibres i articles sobre tecnologia educativa, educació científica, disseny de tecnologies personals centrades en l'ésser humà, intel·ligència artificial i ciència cognitiva. El seu darrer llibre és “Màquines d’històries: com els ordinadors s'han convertit en escriptors creatius”, que ha elaborat juntament amb Rafael Pérez.  En base als continguts d’aquest llibre, també ha publicat recentment l'article “Automated Essay Writing: An AIED Opinion”.

Als mitjans:

UPF newsWe have to help students with technology, not against technology

Betevé, La intel·ligència artificial que fa el treball dels alumnes en un minut: ChatGPT desafia l’educació

RTVE, https://www.rtve.es/play/audios/a-media-manana/inteligencia-artificial-24-01-23/6783576/

COPE, Mike Sharples defiende ChatGPT pero advierte que democratiza el plagio

La Vanguardia, “De momento, Chat GPT nos obliga a volver a exámenes orales o presenciales" “Amb prou feines ha passat un mes i ja no serveix la manera com hem ensenyat tota la vida”

Metadata, https://www.metadata.cat/reportatge/2907/chatgpt-escoles-via-lliure-plagi-classes-mes-innovadores

Matins TV3

Video de la xarrada: