Atrás David Caminada exposa la seva tesi doctoral sobre la premsa nacionalista catalana i basca

31.07.2019

El passat dijous 18 de juliol, David Caminada va defensar la seva tesi doctoral titulada “La Prensa Nacionalista Catalana y Vasca ante la Constitución, los Estatutos de Autonomía y la Consolidación del Autogobierno de Cataluña y Euskadi (1977-1981)” i dirigida pel Dr. Jaume Guillamet Lloveras. La defensa de tesi es va realitzar davant del tribunal format pel President Dr. Josep Maria Casasús Guri de la Universitat Pompeu Fabra; el Secretari Dr. José Reig Cruañes de la Universidad Castilla-La Mancha; i la Vocal Dr. Concha Langa Nuño de la Universidad de Sevilla.

L’objectiu de la tesi doctoral és analitzar la premsa nacionalista catalana i basca davant la transició, des d’una triple dimensió: catalana, basca i comparativa. Així, la tesi analitza el posicionament de quatre diaris, ‘El Correo Catalán’ i el ‘Avui’ en el cas català, i ‘Deia’ i ‘Egin’ en el cas basc, en relació amb els fets claus compresos entre els anys 1977 i 1981. Com a primer i segon objectius específics, Caminada estudia els espais on es manifesta aquest posicionament i verifica si expressen la seva opinió d’una manera diferent. El tercer i quart objectiu específic de la tesi descriu el rol dels quatre diaris i comprova si els seus postulats s’identifiquen amb els dels partits polítics, així com l’anàlisi del comportament professional i polític dels periodistes i directius dels mitjans analitzats.

Per fer-ho, David Caminada va aplicar un triangulació metodològica que combina tècniques qualitatives i quantitatives, tals com setze entrevistes semiestructurades en profunditat a periodistes directius de premsa i polítics, i una anàlisi de contingut, amb una mostra de 959 unitats d’anàlisi, dels respectius diaris de la mostra. Entre les conclusions de la recerca, destaca el paper clau i necessari de la premsa nacionalista en la defensa de la identitat i l’autogovern, malgrat els diferents projectes i conceptes polítics respectius de Catalunya i el País Basc, reflectit en la “premsa de partit” d’ambdues comunitats i l’exercici del periodisme davant de situacions i reptes diferents, tals com la violència, la llibertat d’expressió i la repressió.

Finalment, Caminada va destacar el paper de la situació de la llengua catalana i basca en el marc de la premsa nacionalista i la seva articulació davant la transició democràtica. Un cop finalitzada la defensa, el tribunal va intervenir amb diferents comentaris, recomanacions i preguntes, a les quals el doctorand va poder respondre per concloure amb èxit la defensa de la tesi.