Vés enrere Projecte DICOLED: Millora digital col·lectiva a l’educació

Projecte DICOLED: Millora digital col·lectiva a l’educació

19.12.2023

El Projecte DICOLED està impulsat pel Grup de Recerca TIDE de la Universitat Pompeu Fabra en col·laboració amb l'Associació de Mestres Rosa Sensat i finançat pels Ajuts Next Generation per a l'impuls digital a l'educació (Direcció General d'Innovació, Digitalització, Currículum i Llengües, Generalitat de Catalunya). Té com a objectiu principal el desenvolupament de la Competència Digital Docent (CDD) i la digitalització en els centres educatius mitjançant la creació de Recursos Educatius Oberts (REO). DICOLED ("Millora Digital Col·lectiva a l'Educació") ha rebut la valoració més alta en la Resolució de concessió de la subvenció esmentada.

En el marc d'aquest projecte, es duran a terme els tallers “Oportunitats digitals per a la docència: kit per a una mirada crítica” centrats en la difusió de REOs que destaquen les millors pràctiques en aules no universitàries. Aquestes iniciatives abordaran aspectes clau, com l'ètica i el benestar digital, i buscaran facilitar processos que fomentin la inspiració mútua entre els educadors. El Projecte DICOLED es presenta com un pas significatiu cap a una educació més connectada i adaptada a les demandes actuals.

Els tallers, que es realitzaran en format presencial, semipresencial i en línia, exploraran casos pràctics d'aplicació d'eines digitals a l'aula, destacant experiències d'aprenentatge col·laboratiu i l'ús d'intel·ligència artificial. A més, es fomentarà la reflexió sobre oportunitats, reptes i aspectes ètics relacionats amb la digitalització educativa. Els docents que hi participin rebràn un kit físic que connectarà amb recursos digitals ampliats.

Un aspecte distintiu del Projecte DICOLED és el concurs que busca involucrar als docents en la creació i compartició dels seus propis Recursos Educatius Oberts (REOs). Els premis DICOLED inclouen vuit categories, diferenciades segons l'etapa educativa i el nivell de col·lectivitat involucrat en la creació dels recursos. Des d'Educació Infantil fins a Cicles Formatius, es premiarà l'excel·lència en la creació individual i la col·laboració entre docents del mateix o diferents centres educatius.

La culminació d'aquest projecte serà el lliurament de premis DICOLED en la novena edició de la STEAMconf, una conferència que promou el coneixement científic i tecnològic amb un enfocament en la col·laboració, l'experimentació i la creativitat. Aquest esdeveniment, programat del 18 al 20 d'abril de 2024 al Campus Ciutadella de la UPF, també serà la plataforma per a destacar els Recursos Educatius Oberts presentats pels nominats en el concurs, subratllant la importància de la innovació i la millora digital en l'educació.