Vés enrere Les excavacions arqueològiques al Turó de Vilanera treuen a la llum un nou edifici ibèric

Recentment ha conclòs la segona campanya d'excavació a l'assentament ibèric del Turó de Vilanera (l’Escala, Alt Empordà), portada a terme per un equip liderat per investigadores del Grup de Recerca d'Arqueologia Mediterrània de la UPF. L'estructura descoberta, que presenta una característica forma quadrangular i murs de gran amplada, podria tractar-se d’una mena de casa-torre.

10.10.2023

La darrera setmana de setembre va concloure la segona campanya d'excavació a l'assentament ibèric del Turó de Vilanera (l’Escala, Alt Empordà), portada a terme per un equip format per investigadores de la Universitat Pompeu Fabra.

La campanya ha permès posar al descobert una nova estructura que complementa el singular edifici documentat durant els treballs d'excavació realitzats el 2021. Així doncs, els treballs de l'actual campanya continuen posant de manifest l'excepcional caràcter d'aquest nucli ibèric situat molt a prop de l'assentament grec d'Empúries, així com el valuós potencial arqueològic de la zona.

"La investigació d’aquest assentament permetrà conèixer millor la forma de vida dels grups ibèrics que van residir en aquesta regió emporitana entre els segles V i II aC."

En aquesta campanya del 2023, l'excavació ha estat dirigida per Ana Delgado i Lorena Marín, membres del Grup de Recerca d'Arqueologia Mediterrània (GRACME) del Departament d’Humanitats de la UPF, i per Mateo González, investigador de la Universitat de Trèveris (Alemanya). A més, l’equip ha comptat amb l'ajuda d'estudiants tant de la UPF com de la Universitat de Barcelona, que han col·laborat activament amb les diverses tasques de camp i amb l’inventari de materials.

Una troballa singular que permetrà conèixer millor la forma de vida dels grups ibèrics de la regió

Imatge de la nova estructura descoberta

La nova estructura, excavada al llarg de dues setmanes, presenta una característica forma quadrangular i murs de gran amplada. Aquests trets formals han portat al grup d'investigadors a considerar que aquest edifici, integrat per una única estança i dotat d’una gran alçada, podria tractar-se d’una mena de casa-torre. L’edifici està envoltat d’àrees de cuina, identificades per restes de focs i grans fogars, així com espais de treball. No obstant això, serà necessari portar a terme estudis de materials i treballs de laboratori addicionals per definir la funció d'aquest conjunt arquitectònic.

Aquest nou edifici documentat al Turó de Vilanera remarca el caràcter excepcional d’aquest assentament rural ibèric. “La investigació d’aquest assentament permetrà conèixer millor la forma de vida dels grups ibèrics que van residir en aquesta regió emporitana entre els segles V i II aC., així com estudiar les relacions que es van establir entre aquests grups i la comunitat grega d’Emporion”, remarquen les investigadores de GRACME-UPF.

Els resultats obtinguts representen un avanç significatiu pel projecte quadriennal de recerca arqueològica en què s'integra la campanya, aprovat i subvencionat pel Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, amb l’estreta col·laboració del Museu d’Arqueologia de Catalunya-Empúries i de l'Ajuntament de l’Escala.

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació