Vés enrere La natura, tema central de les activitats organitzades per celebrar la setmana del medi ambient a la UPF

Xerrades, exposicions i debats van conscienciar la comunitat universitària sobre el canvi climàtic
08.06.2017

Del 29 de maig al 2 de juny, la UPF va organitzar un conjunt d'activitats amb motiu del Dia Mundial del Medi Ambient. Els actes van girar al voltant de la natura en general, i del canvi climàtic i la sostenibilitat en particular. Concretament, dijous a la tarda l'auditori de l'edifici Mercè Rodoreda, al campus de la Ciutadella, es va convertir en un espai de debat i d'intercanvi d'experiències en aquests àmbits.

Xerrada "El canvi climàtic i les persones que treballen per frenar-lo"

En aquesta activitat, moderada per Mònica Figueras, vicerectora ecarergada de la direcció de projectes per al compromís social i la igualtat, els assistents van poder escoltar l'experiència de diferents antics alumnes de la Universitat que actualment treballen en àmbits relacionats amb el medi ambient. La xerrada va començar amb la intervenció d'Aida Vila, responsable de canvi climàtic i energia de Green Peace. Després d'una breu introducció sobre la història de l'organització i els seus valors, l'Aida va encoratjar els assistents a no tenir por de fer allò que els motivi: "Si no proves les coses sense garanties d'èxit, moltes vegades no saps on pots arribar", va afirmar en referència als inicis de Green Peace. A més, va explicar com els perfils professionals que actualment busquen són multidisciplinaris. Des de la seva pròpia experiència, va destacar que, tot i haver estudiat dret, en l'actualitat el seu treball també consisteix a comunicar i mediar entre diferents concepcions.

1ma2017

L'acte va continuar amb la intervenció de Bernat Martínez, project manager de l'empresa Isardsat. Va explicar que la seva companyia s'encarrega de crear mapes d'informació sobre els recursos terrestres, la informació dels quals té moltes aplicacions, com controlar la contaminació de les fàbriques o ajudar les empreses en els seus objectius estratègics. Així mateix, va destacar la importància de ser emprenedor i, a l'igual que l'Aida, va subratllar que els perfils que busquen a la seva empresa són molt oberts.

El tercer i últim ponent de la xerrada va ser Jaume Padilla, CEO i fundador de l'empresa Greencustomers. Graduat en Enginyeria en Telecomunicacions, va decidir aplicar els seus coneixements a un treball que revertís en un benefici per a la societat. El seu projecte consisteix a monitoritzar el consum energètic de les habitacions d'hotels i incentivar així les persones que s'hi allotgen a controlar el seu consum mitjançant una aplicació de mòbil. "El turisme causa un 5% de l'escalfament global", va explicar. Els diners que s'estalvien a no consumir energia, per altra banda, es destinen a causes socials.

Debat "Sostenibilitat i ciutat: reptes de la Barcelona global"

Mitja hora després de la xerrada sobre sortides professionals en l'àmbit del medi ambient, el mateix auditori de l'edifici Mercè Rodoreda es va convertir en un espai de debat sobre sostenibilitat a la ciutat de Barcelona. Moderat per Ángel Rodrigo, professor de dret públic internacional a la UPF, l'acte va comptar amb la presència de tres interlocutors: Frederic Ximeno, comissionat d' Ecologia de l'Ajuntament de Barcelona; Maria García, portaveu de la Plataforma per la Qualitat de l'Aire, i Pere Fullana, director de la càtedra UNESCO de Cicle de la Vida i Canvi Climàtic d'ESCI-UPF.

2MA2017En el debat es van tractar temes candents com la contaminació a la ciutat. Tots van estar d'acord en la necessitat que hi hagi una xarxa de transports públics i bicicletes més extensa, en detriment dels vehicles particulars. "Barcelona és la ciutat amb més densitat de cotxes d'Europa i aquesta contaminació crònica és la que ens afecta", va expressar Maria Garcia. Així mateix, va exposar que l'índex d'ocupació de cotxes a la ciutat és d'1,14 persones per vehicle, una situació que segons ella s'ha de canviar millorant l'eficiència dels transports públics.

Per altra banda, Frederic Ximeno va explicar com el seu partit, que governa en minoria, està intentant revertir la situació actual. No obstant això, va matisar que no poden "fer en un any el que no s'ha fet en deu". Pere Fullana, durant la seva intervenció, va destacar la necessitat de descentralitzar els serveis a Barcelona, fet que segons ell provoca que la ciutat es congestioni.

La conversa també va tocar altres temes com el verd urbà de la ciutat i el turisme. En referència a aquest últim, Maria García va denunciar la contaminació que suposarà l'obertura d'una nova terminal al port comercial de Barcelona, i va expressar la seva preocupació perquè sigui el port qui decideixi "l'estratègia de turisme de la ciutat".

El debat es va tancar amb una discussió sobre el paper del ciutadà a l'hora de revertir la situació exposada, i tothom va estar d'acord en la necessitat de sumar petits canvis individuals per provocar un gran canvi col·lectiu: "L'Administració ho ha de posar fàcil, però els ciutadans hi han de posar l'actitud", va concloure Frederic Ximeno.

Altres activitats

La Setmana del Medi Ambient a la UPF també va comptar amb una exposició sobre reciclatge als diferents campus, la campanya de reciclatge de mòbils " Mobilitza't per la selva" i la visita d'empreses de carsharing i moto elèctrica que ofereixen alternatives de transport sostenible. Juntament amb un llistat d'iniciatives per gaudir de l'aire lliure proposat per UPF Sostenible i l'elaboració d'una guia per fer càterings sostenibles, les jornades van conscienciar la comunitat universitària de la importància d'escoltar els senyals de la natura.

3MA2017