Vés enrere Crida a la participació en Recerca EDvolució 2022/2023: Aprenentatge Basat en Problemes o Projectes (ABPj - ABP) i Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS)

PDI de la Universitat Pompeu Fabra:

• Que participi o hagi participat en el programa EDvolució
  • Que ja estigui realitzant o tingui previst fer servir aprenentatge basat en projectes o aprenentatge basat en problemes a les seves assignatures, i que tingui previst participar properament en el programa EDvolució.

Període de sol·licitud tancat

01.12.2022

Preàmbul

El marc educatiu EDvolució pretén millorar l’aprenentatge dels nostres estudiants, generant aprenentatges més profunds, més duradors, eficaços i compromesos socialment.

Per tal de contribuir a l’agenda mundial d’educació 2030, els plans d’estudis de les universitats hauran d’anar incorporant els objectius de desenvolupament sostenible (ODS) en els diferents àmbits de coneixement i investigar quins són els mètodes d’aprenentatge més efectius perquè els estudiants adquireixin els coneixements, les habilitats, els valors i les actituds que els permetin contribuir al desenvolupament sostenible.

En aquesta línia, és necessari explorar nous models d'aprenentatge, que s’allunyin de l’ensenyament per transmissió unidireccional, disciplinari i exclusivament cognitiu. Es requereixen entorns més participatius, col·laboratius i reflexius com els que ofereixen l’aprenentatge basat en problemes (ABP) o l’aprenentatge orientat en projectes (AOP).

La implementació d’EDvolució als plans d’aprenentatge de les assignatures destaca aquest paper rellevant de les metodologies d’aprenentatge actiu i de les competències comunes UPF de ciutadania global. Alhora, la recerca institucional EDvolució, en el marc del Laboratori d’Aprenentatge/UPF Learning Lab, també vol contribuir a la generació de més coneixement en aquesta línia per contribuir a la millora de la docència.

Objecte

L’objecte d’aquesta iniciativa és articular la participació del professorat de la UPF en la recerca institucional EDvolució per dissenyar i avaluar materials docents fonamentats en l’aprenentatge basat en problemes (ABP) i l’aprenentatge basat en projectes (ABPj) per abordar els objectius de desenvolupament sostenible (ODS) a la docència universitària i generar una xarxa de professorat que treballi de manera col·laborativa amb aquesta finalitat.

Els materials poden ser nous o adaptacions de materials disponibles a la comunitat. El plantejament pot tenir l’abast d’una assignatura o de vàries en el marc d’una o diverses disciplines.

Període d'execució

Durant el curs 2022-2023.

Reconeixement

​​S’atorgarà un reconeixement de participació en un projecte de recerca sobre docència. El professorat que generi material en obert rebrà una gratificació simbòlica, depenent del nombre de participants.

Procediment de sol·licitud de participació

Per sol·licitar la participació en aquesta crida, en el cas de:

• PDI participant en el programa EDvolució no cal adjuntar cap documentació.
  • PDI que estigui duent a terme o tingui previst fer servir aprenentatge basat en projectes o aprenentatge basat en problemes a les seves assignatures, cal adjuntar una descripció breu de primeres idees sobre el plantejament (format lliure).

Sol·licitud del 8 al 18 de novembre de 2022. Termini ampliat fins el 24 de novembre 2022.

Selecció

La selecció la farà el comitè de persones expertes del Laboratori d’Aprenentatge/Learning Lab de la UPF, que estarà integrat per: dos i quatre membres del PDI de la UPF, una persona externa amb experiència en l’àmbit de la recerca en innovació educativa, una persona representant dels agents locals en l’àmbit de l’educació i la persona competent en la tasca de la direcció del Laboratori d’Aprenentatge/Learning Lab.

El criteri de selecció de participants serà una priorització segons l’adequació de la proposta de fer servir aprenentatge basat en projectes o aprenentatge basat en problemes a les seves assignatures, segons es formula en aquesta crida a la participació i que la seva implementació amb estudiants estigui planificada pel curs 2022-2023.

04. Educació de qualitat