Vés enrere BLOG | 12 consells per superar amb èxit el primer dia de feina

BLOG | 12 consells per superar amb èxit el primer dia de feina

Enfronta la jornada amb confiança i determinació.

13.05.2024

El primer dia de feina és un pas important dins la teva carrera laboral, a la qual has dedicat o encara hi dediques força hores d’estudi i preparació. Si estàs a punt d’afrontar el teu primer dia de feina i/o pràctiques, segur que tens una barreja de sensacions: emoció, nervis, incertesa i ganes de donar-ho tot.

Si bé cada lloc de feina és diferent, perquè tot surti a cor què desitges, pots posar en pràctica aquests consells, que t’ajudaran a afrontar el primer dia amb tota la tranquil·litat del món, com ho faria un experimentat professional.

1. El dia abans, prepara i repassa tota la informació que tens de l’empresa/entitat i la tasca que has de fer: per entendre millor la cultura de l’empresa i la teva funció.

2. La relació professional hauria d’estar signada sigui laboralment o bé a través d’un conveni de cooperació educativa. Ha d’haver-hi un pacte d’acords detallats de les parts implicades.

3. Busca un outfit apropiat per no desentonar en el context professional on t’has de moure. Si no tens informació prèvia, un business casual acostuma a funcionar bé. Si fas teletreball, per si t’has de connectar, vesteix-te com si fos una jornada presencial i prepara un entorn adequat i endreçat per sortir en pantalla.

4. Sigues sempre puntual. És el que s’espera. Calcula la ruta abans d’anar-hi o bé prepara la connexió perquè tot funcioni. És bo arribar uns minuts abans, però tampoc massa, per no deixar caps i companys en evidència.

5. Mostra entusiasme. Comença el dia en plena forma i amb positivisme. Que es noti l’interès per la feina. Adopta una actitud proactiva i ofereix-te per fer feines o ajudar altres companys si cal. Que quedi clar que poden comptar amb tu!

6. Impacta amb la primera impressió! Sigues tu mateix, però mostra la millor de les teves versions. Això significa ser cordial i agraït amb totes les persones amb qui interactuïs. Es tracta d’adoptar el to i l’esperit de l’empresa per encaixar amb l’àmbit dels equips de treball en els quals has de participar.

7. Prepara una breu presentació de tu mateix. Els nous companys voldran saber de tu; així que dedica una estona per pensar què vols i cal explicar-los: qui ets, què has fet i quin càrrec ocuparàs, perquè no t’agafi d’improvís.

8. Posa el mòbil en silenci i no utilitzis auriculars. Sobretot el primer dia, ja que encara no saps si està ben vist fer ús del mòbil o escoltar música. Esforça’t en la feina i aprofita els moments de descans per fer les gestions personals.

9. Pren notes de les explicacions. El primer dia és més d’escoltar i estar atent a totes les informacions i instruccions. Porta una llibreta per prendre notes; t’ajudarà a no preguntar el mateix més d’una vegada.

10. Fes preguntes útils per mostrar el teu interès i tenir-ho tot clar. Cometre una errada per una badada és pitjor que preguntar dues vegades. Consulta els terminis de lliurament de les tasques que hauries de fer dins l’horari de jornada establert. Intenta descobrir quines són les expectatives reals que es tenen sobre tu.

11. Si t’equivoques…, és important reconèixer l’error i demanar disculpes. Sempre és millor que intentar tapar-lo. Dels errors, també se n’aprèn: humilitat i ganes de millorar.

12. Socialitza amb els nous companys. Aprofita si fan una pausa per al cafè i acompanya’ls. Accepta si et conviden a anar a dinar amb ells. Són moments menys formals per estrènyer lligams amb aquests nous contactes que, a més, t’acompanyaran força hores durant la teva jornada.

Després d’aquests 12 consells seria l’hora de tocar el dos. Però no tinguis pressa per plegar sense haver preguntat abans si et necessiten o si ja va bé que marxis.

Dades del Servei de Carreres Professionals confirmen que a un de cada quatre estudiants en pràctiques se li ofereix un contracte laboral en acabar-les. T’animem a aprofitar aquesta fórmula per introduir-te en el món professional.

En aquesta part de la teva vida no serà, segurament, quan guanyis més diners o tinguis la millor feina; però segur que estaràs il·lusionat aprenent moltes coses. Pren-t’ho com una aventura en què tu ets el protagonista i pots decidir el teu destí. Una etapa de la teva vida, divertida i constructiva, que et farà créixer de manera personal i professional.

Nuria Soteras
Orientadora professional