Repositoris digitals

Durant el curs 2015-2016, s'ha consolidat la tendència a l'alça de la consulta als repositoris digitals. Destaca, especialment, el repositori institucional de la UPF, amb més d'11.400 documents digitals (articles, tesis, publicacions a congressos, llibres, working papers, treballs dels estudiants, revistes publicades a la UPF i dades primàries de recerca, entre altres) en accés obert.

La UPF va mantenir la seva participació activa en els repositoris cooperatius del CSUC: TDX, RECERCAT, RACO, MDC i MDX.

Repositori institucional de la UPF (e-Repositori)
Durant el curs s'han concentrat els esforços en el creixement del repositori institucional, amb l'objectiu de recollir, difondre i preservar la producció intel·lectual de la UPF per tal d'augmentar l'impacte i la visibilitat de la recerca feta a la Universitat i de preservar-ne la memòria intel·lectual. S'hi van afegir noves col·leccions, entre les quals destaca el creixement de les col·leccions d'articles i de congressos, els treballs dels alumnes i els exàmens. El nombre de documents consultables al final de curs era de més d'11.400.

Materials Docents en Xarxa (MDX)
S'ha continuat treballant en el repositori cooperatiu MDX, que conté materials i recursos digitals resultants de l'activitat docent que es porta a terme a les deu universitats participants. La UPF hi aporta dues col·leccions, que es poden consultar tant des d'MDX com des del repositori electrònic institucional, amb 83 documents. El nombre de documents total consultables a final de curs va ser de més de 4.500.

Memòria Digital de Catalunya (MDC)
Cal destacar el Portal Crònica (projecte que s'ha fet conjuntament amb el CSUC amb tecnologia Linked Open Data), que serveix per localitzar per any i per lloc d'edició fullets històrics del fons de la Biblioteca de la UPF digitalitzats a la Memòria Digital de Catalunya (des del 1542 fins al 1868). La cerca es pot fer de tots els fullets alhora o per períodes preestablerts.
També cal destacar que al final de curs hi havia disponibles més de 3 milions de documents de 32 institucions diferents d'arreu de Catalunya que, a més a més, són consultables des de la plataforma Europeana.

Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)
Durant aquest curs es va incorporar a RACO Artes del Ensayo, editada pel Departament d'Humanitats. També es va implementar el connector d'exportació d'articles al DOAJ, que permet generar un arxiu en format XML. RACO edita 449 revistes de 83 institucions, amb més de 180.000 articles publicats.

RECERCAT
Amb un augment de 1.000 documents durant aquest curs, RECERCAT permet fer visibles més de 4.600 documents de la UPF en aquest repositori cooperatiu de literatura de recerca de les universitats, participat per 25 institucions i que dóna accés a més de 87.000 documents.

Tesis Doctorals en Xarxa (TDX)
TDX és un repositori cooperatiu que dóna accés, en format digital, a tesis doctorals llegides a les universitats de Catalunya i d'altres comunitats autònomes. Hi ha més de 21.300 tesis dipositades directament a TDX i més de 78.000 consultables a través del protocol OAI-PMH. Al llarg del temps, aquest repositori digital s'ha convertit en una eina fonamental per difondre la recerca científica de les universitats catalanes. El nombre de tesis que es van incorporar a TDX durant el curs va ser de 246, de manera que, al final, s'hi poden consultar 1.414 tesis de la UPF.