Atrás ¿Quieres saber que ha hecho la USQUID al lo largo del 2011?

¿Quieres saber que ha hecho la USQUID al lo largo del 2011?

La continua innovació i el treball per a la millora de la qualitat de la formació és un dels objectius fonamentals de l’Escola Superior Politècnica de la UPF. La Unitat de Suport a la Qualitat i la Innovación Docent (USQUID-ESUP) acaba de publicar un informe disponible per al professorat de la ESUP a la seva Web (www.usquidesup.upf.edu) amb les principals accions dutes a terme durant el 2011.
22.05.2012

La continua innovació i el treball per a la millora de la qualitat de la formació és un dels objectius fonamentals de l’Escola Superior Politècnica de la UPF. La Unitat de Suport a la Qualitat i la Innovación Docent (USQUID-ESUP) formada per la Davinia Hernández-Leo (directora), la Verónica Moreno Oliver (pedagoga) i personal de suport tant informàtic com pedagògic acaba de publicar un informe disponible per al professorat de la ESUP a la seva Web (Web USQUID) amb les principals accions dutes a terme durant el 2011.

La USQUID-ESUP ofereix i dóna el seu suport al professorat del DTIC/ESUP per a col·laborar en les iniciatives docents. Aquest suport es tradueix en la participació activa en el disseny, seguiment i avaluació de les diferents experiències d’innovació (podeu veure els detalls a la secció projectes de la nostra web). Així mateix, a la web USQUID el professorat pot trobar diferents recursos bibliogràfics, electrònics i d’altres relacionats amb metodologies actives i d’altres relacionats amb temes d’avaluació de competències, ús de rúbriques, autoformació, etc. Durant el 2011 la web de la USQUID-ESUP va rebre 21.428 visites provinents de molts països de tot el món, i de les quals, quasi 2500 procedents de Barcelona. Les pàgines més visitades són, fonamentalment, les que contenen les estratègies metodològiques com a recurs docent, l’agenda de jornades i els projectes i publicacions de la USQUID-ESUP.

En 2011, la USQUID ha coordinat diversos projectes tant a nivell UPF com a nivell nacional (alguns de aquests projectes continuen en 2012, els detalls a la secció de projectes de la web USQUID). Vegem a continuació una síntesi d’aquests: a nivell UPF s’ha començat a treballar en el disseny d’estratègies per a fomentar, seguir i avaluar la dedicació de l’estudiantat no només a l’aula sinó fora d’ella. També s’ha iniciat el seguiment de la implantació del nou grau en Enginyeria Biomèdica iniciat al curs d’enguany (2011-2012). Un altre tema crític per a l’ESUP treballat sota la direcció de la USQUID és la elaboració d’una guia per al seguiment i avaluació d’una guia de cara als Treballs Fi de Grau, els quals com es sabut, entraran en vigor el proper curs 2012-2013 amb un increment molt substancial de crèdits respecte els fins ara, anomenats Projectes Fi de Carrera (propis de la titulació de Informàtica) i que suposen tot un repte tant acadèmic com organitzatiu. Amb directa vinculació amb aquest projecte la USQUID-ESUP va organitzar una trobada inter-universitària amb expertes d’altres universitats catalanes. Aquesta tasca va motivar la USQUID a voler aprofundir en els Treballs Fi de Grau i gràcies a l’obtenció d’un ajut del Programa Estudios y Análisis del Ministerio de Educación y Ciencia titulat podrà fer-ho. El projecte es titula Prácticas Hacia la Excelencia de los Trabajos Fin de Grado. Elaboración de un catálogo de prácticas basadas en el cotejo con el marco nacional e internacional y experimentadas en el campo de la Ingeniería. Análisis de la proyección y transferencia a otros contextos.

El Programa EnginyCat va completar la seva segona edició (tot iniciant la tercera) al 2011 obtenint uns resultats amb tendències positives, tant pel que fa a la valoració dels mentoritzats com dels propis mentors (podeu trobar més informació sobre el programa EnginyCat a l’ESUP fent clic aquí).

Un altre esdeveniment a ressaltar del 2011 és la participació de la USQUID com a membre convidat per a presentar a la conferència inaugural de les Jornadas de Enseñanza Universitaria de la Informática (JENUI) celebrades a Sevilla, el projecte Alinea-ME: Desenvolupament de Competències en els Graus TIC: Alineació de Metodologies d'ensenyament-aprenentatge amb l'Avaluació corresponent a la convocatòria del 2009 i desenvolupat durant el curs acadèmic 2009-2010 (vegeu noticia a la web-USQUID fent clic aquí). En aquest sentit també esmentar la participació de la USQUID en tasques de revisió experta en un projecte coordinat per Manuel Palomo (Universitat de Cadis) sobre el seguiment i avaluació dels PFC/TFG.

La USQUID també ha participat/ té previst participar en diversos Congressos i Jornades d’innovació Docent per a presentar treballs desenvolupats durant el 2011, com ara:  Al Congreso Internacional EvalTrends 2011: Evaluar para Aprender en la Universidad (Cadis) o al Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI) a Barcelona. També ha sortit publicat un article a la revista IEEE Revista Iberoamericana de Tecnologías del Aprendizaje titulat: Aplicación de Recomendaciones para la Alineación de Competencias, Metodología y Evaluación en Asignaturas de Ingeniería Telemática, Informática y Electrónica que presenta un treball dissenyat al 2010 i aplicat al 2011. Tant aquestes com la resta de publicacions de la USQUID-ESUP estan disponibles al e-repositori de la UPF, podeu accedir-hi directament fent clic aquí.

Pel que fa a la formació docent la USQUID, va coordinar una sessió sobre l’Aula Global i les seves aplicacions destinat al professorat de l’ESUP.