Vés enrere Comunicat de l'Associació d'Universitats Públiques Catalanes en relació amb la situació a Israel i Palestina

L'Associació Catalana d'Universitats Públiques (ACUP) ha emès, el 14 de novembre, un comunicat amb motiu de la situació a  la Franja de Gaza

16.11.2023

Des del darrer comunicat de l’ACUP, que coincidia amb els primers dies del conflicte, les universitats públiques catalanes assistim, un mes després i amb gran dolor, a la tragèdia humanitària que ha generat. Per a les universitats, com a actors vinculats a la creació i transferència de coneixement, considerem que la vulneració de drets humans és un límit que no es pot ultrapassar en cap situació.

Per això, davant aquests fets enormement greus volem manifestar:

• El nostre rebuig a l'ofensiva total i al bloqueig de l’ajuda humanitària que l’Estat d'Israel ha imposat a la Franja de Gaza, una acció criminal que ha provocat una greu catàstrofe humanitària contra la població palestina. Per això ens adherim a les demandes internacionals d'alto el foc immediat i incondicional. Els actes terroristes de Hamas en cap cas no poden justificar els crims posteriors de l'Estat d'Israel.

• La nostra condemna als atacs comesos per l'organització Hamas el 7 d'octubre contra civils israelians, que inclouen l'assassinat, la mutilació i la presa d'ostatges. Demanem que de manera immediata es posin en llibertat els ostatges i considerem que els autors d'aquests atacs haurien de ser perseguits i jutjats per un tribunal competent.

• El nostre suport a l'Organització de les Nacions Unides, que ha advocat insistentment pel compliment del dret internacional per part de tots els actors del conflicte, per la seva resolució pacífica i per la promoció d'acords de pau.

• La nostra denúncia de la situació creada per dècades d’ocupació dels territoris palestins, milers de civils assassinats i molts més de ferits, i un bloqueig terrible sobre la Franja de Gaza, que ha portat Palestina i la seva població a una situació insostenible i desesperada. Durant les darreres setmanes, els atacs contra els palestins han arribat a objectius civils, com ara hospitals i escoles, i l'única universitat de Gaza ha estat destruïda.

• La nostra crida a la comunitat internacional i, de manera especial, als estats membres de la Unió Europea perquè facin ús de la seva capacitat diplomàtica i d’influència internacional perquè les parts implicades en el conflicte cessin d’infringir el dret internacional humanitari.

• El nostre rebuig a l’antisemitisme i la islamofòbia, de qualsevol mena i en qualsevol context.

• El nostre suport a la comunitat acadèmica israeliana i palestina, amb el convenciment que les universitats i les institucions científiques en general som un espai de pau, cooperació i diversitat incompatibles amb la guerra o el terrorisme. Ens posem al seu servei per contribuir, en la mesura que sigui possible, a pal·liar els cruels efectes d’aquesta barbàrie.

COMMUNICATION OF THE ACUP ON THE SITUATION IN ISRAEL AND PALESTINE (ENG)164.36 KB

COMUNICAT DE L’ ACUP EN RELACIÓ AMB LA SITUACIÓ A ISRAEL I PALESTINA (CAT)165.73 KB

Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP)

14 de novembre de 2023