Vés enrere La UPF participa al festival Tech&Play per apropar la tecnologia de forma lúdica als infants i al conjunt de la ciutadania

La UPF hi ha organitzat cinc activitats sobre ciberseguretat, el potencial de la intel·ligència artificial en el camp del storytelling, els videojocs indie o alternatius o els reptes i oportunitats de la IA en el sector de la música.

La Universitat Pompeu Fabra ha participat al festival Tech&Play per apropar la tecnologia als infants i joves i a la ciutadania en general de forma lúdica i participativa entre el dijous 25 i el diumenge 28 d’abril. El festival, impulsat per Mobile World Capital Barcelona, s’ha celebrat al recinte de Fabra i Coats del districte de Sant Andreu de Barcelona i hi han participat prop de 4.000 persones.  Durant el festival, els Departaments d’Enginyeria i de Comunicació de la UPF han organitzat un total de cinc activitats sobre diferents temes relacionats amb l’ús social de la tecnologia.

Captar l’interès de les nenes cap a la ciberseguretat a partir d’històries protagonitzades per una noia hacker

Una de les activitats dinamitzades per la UPF ha volgut fomentar l’interès i la curiositat de les nenes preadolescents en el camp de la ciberseguretat, a partir d’un taller en què se les instava a construir el personatge d’una dona hacker, com a protagonista d’una història literària. Després d’explicar a les nenes nocions bàsiques sobre ciberseguretat, se’ls van proposar diverses narratives basades en una noia hacker, a mode d’exemple, perquè n’escollissin alguna i la continuessin o bé en creessin una de nova.

Apropar les dones al camp de la ciberseguretat és una de les principals línies d’actuació de la Càtedra Internacional ARTEMISA de Ciberseguretat*, fruit d’un conveni de la UPF amb l’INCIBE (Institut Nacional de Ciberseguretat). Dues investigadores vinculades a aquesta Càtedra i al grup de recerca Wireless and Secure Communications (WiSeCom) del Departament d’Enginyeria de la UPF, Macarena Vallejos i Zaira Pindado, han estat les encarregades de dinamitzar aquesta activitat.

Com crear una contrasenya segura?

Una segona activitat sobre ciberseguretat organitzada per la UPF durant el festival s’ha focalitzat en la creació de contrasenyes segures. Sota el títol “P1$$w0rds! (o per què cal triar bé la nostra contrasenya)”, l’activitat ha constat d’una xerrada sobre el tema, seguida d’un taller pràctic per crear contrasenyes segures, tot amb l’objectiu de conscienciar infants i joves sobre la importància d’adquirir hàbits segurs per a l’ús de la tecnologia durant la vida quotidiana. En aquest cas, les presentadores del taller han estat Vanesa Daza, vicerectora de Transferència de Coneixement de la UPF, investigadora especialitzada en ciberseguretat i directora de la Càtedra Internacional ARTEMISA, juntament amb Zaire Pindado, de l’equip de la Càtedra.

Cocrear vinyetes gràfiques amb el suport d’IA

A Tech&Play, la Pompeu Fabra també hi ha organitzat activitats per apropar el potencial creatiu de la IA als més joves. A través de l’activitat “AI storygaming”, s’ha proposat als participants l’ús de dues eines d’IA generativa per passar de text a imatge per tal de dur a terme una tasca de creació visual i de storytelling per generar vinyetes d’un còmic. Mitjançant aquesta tasca, han pogut aprendre com crear productes visuals d’autoria fragmentada o descobrir noves dinàmiques de creativitat artística, entre d’altres, treballant en petits grups que després han cooperat mútuament.  Aquesta activitat l’han presentada Frederic Guerrero-Solé i Àlex Valverde, catedràtic i professor del Departament de Comunicació de la UPF, respectivament.

Descobrir eines creatives per programar videojocs indie

Des del Departament de Comunicació de la Universitat, també s’ha dinamitzat una altra activitat al festival Tech&Play, dedicada als videojocs indie o alternatius. Durant aquest taller, s’ha presentat als participants el projecte Gameplay de la UPF, el programa d'incubació de videojocs amb vocació d'explorar vies no-convencionals. Posteriorment, se’ls han ensenyat entorns de programació creativa en indie Games, que han pogut testejar posteriorment treballant per grups en la part pràctica del taller.

Gameplay és un dels projectes impulsats per l’ecosistema ARSENAL de la UPF, per promoure que la Universitat estigui en contacte amb les tendències més innovadores i acompanyar projectes i treballs acadèmics d’estudiants i d’alumni de la UPF, perquè s’acabin transferint a la societat en forma de productes o serveis. La project manager d'ARSENAL, Andrea Olmedo, ha dinamitzat aquesta activitat sobre videojocs indie, juntament amb Marta Freixas (producció de Gameplay) i Valentina Peña, tecnòloga vinculada a Gameplay.

L’impacte de la IA en el món de la música

Finalment, la cinquena activitat organitzada per la UPF a Fabra i Coats ha estat la conversa “Diàleg AI i música: reptes i oportunitats”, durant la qual han intercanviat opinions sobre el tema Sergi Jordà, investigador sènior del grup de recerca de Tecnologies Musicals de la Universitat Pompeu Fabra; i Cris Checa, artista del duo de música electrònica Desert i tecnòloga.

04. Educació de qualitat
09. Indústria, innovació i infraestructures