Vés enrere EUTOPIA reuneix una cinquantena de joves investigadors a la UPF

EUTOPIA reuneix una cinquantena de joves investigadors a la UPF

El programa SIF és una de les iniciatives més importants de l’Aliança, juntament amb el projecte MORE que coordina la UPF, amb l'objectiu de potenciar la recerca de joves investigadors d’alt nivell

27.10.2023

En una mostra més de l’aposta de la Universitat Pompeu Fabra i de l’Aliança EUTOPIA per la recerca i l'excel·lència acadèmica, el Campus de la Ciutadella ha acollit durant aquesta setmana el simposi del programa de beques en ciència i innovació EUTOPIA-SIF. Una cinquantena de joves investigadors de sis de les universitats de l’Aliança s'han reunit per compartir la seva recerca, assistir a tallers i taules rodones des del dimecres i fins aquest divendres.

La trobada ha servit per posar en comú les experiències dels investigadors que han participat a la primera i segona ronda del programa, seleccionats durant el 2021 i el 2022, i per donar el tret de sortida a la tercera edició, seleccionada aquest 2023. Hi han participat recercadors de la Universitat CY Cergy de París (França), de la Vrije Universiteit de Brussel·les (Bèlgica), de la Universitat de Ljubljana (Eslovènia), de la Universitat de Göteborg (Suècia), de la Universitat de Warwick (Regne Unit) i de la Pompeu Fabra.

Tallers, taules rodones i sessions de posters, entre d’altres

Durant la inauguració del simposi, a càrrec de la Vicerectora de Recerca de la UPF, Cristina Pujades, i de la Delegada del Projecte EUTOPIA More, Carmen Pérez, es va posar en valor l’aposta de l’Aliança i la Universitat per la investigació, alhora que es van reivindicar les trobades presencials dels investigadors: “Aprofiteu les sessions del simposi, però sobretot aprofiteu també les trobades informals aquí a Barcelona”, va aconsellar Pujades.

La Vicerectora de Recerca de la UPF i la Delegada del Projecte EUTOPIA More en l'obertura del simposi

També el dimecres els investigadors seleccionats en la tercera edició del programa van rebre una formació sobre l’ètica i la integritat moral en la recerca, a càrrec de Marianna Nadeu, Promotora de projectes R+D+Ethics a la UPF, i van presentar cadascun d’ells breument el seu projecte de recerca. Des d’estudis sobre els riscos legals de la Intel·ligència Artificial, sobre el fitoplàncton dels oceans, sobre la igualtat d'accés a l'educació superior a països desenvolupats o sobre la impressió 3D; el programa acull tot tipus de disciplines i camps d’estudi.

La segona jornada del simposi va ser una jornada de formacions i xerrades. Durant el matí, Thijs Devriendt, responsable de Política Científica a la VUB, va oferir una sessió formativa sobre Ciència oberta i gestió de dades; i Sergi Jordà, Director del Laboratori d'Interacció Musical i Multimodal de la UPF, i Gonzalo Ortiz, participant de la primera edició del programa SIF a la UPF, van presentar la seva recerca La IA i la música del futur. A la tarda, Reimund Fickert, director de projectes del Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona, va oferir el taller Aconsegueix el que et proposis en un minut, i la Sala d’Exposicions va acollir una sessió de pòsters dels investigadors seleccionats l’any passat.

La Unitat d'Innovació va liderar una taula rodona amb testimonis que van explicar la seva recerca

El divendres, la Unitat d’Innovació de la UPF va liderar una taula rodona moderada per Ana Sagardoy amb testimonis que van explicar la seva recerca i l’impacte social que ha tingut. Mariah Oliver, gestora de projectes de Youthlab, va exposar la seva tesi doctoral que es centra en les dones en bandes transnacionals i que desenvolupa la seva recerca amb membres de tribus urbanes juvenils de Madrid. Marta Guardiola, CTO i cofundadora de Miwendo Solutions, dirigeix un equip d'enginyers que estan desenvolupant un dispositiu en miniatura que pot afegir-se als colonoscopis per millorar la detecció primerenca del càncer colorectal. Jordi Mill, investigador postdoctoral a Physense i cofundador de VirTest, va presentar el projecte VIDAA, que desenvolupa una tecnologia web i de realitat virtual per la col·locació d’implants al cor de pacients amb risc de patir ictus.

També s’ha posat el focus en l’impacte que la ciència i la investigació ha de tenir més enllà dels àmbits acadèmics. Camilla Petterson, cap del grup d'Innovació i Aprofitament de la Universitat de Göteborg va exposar la sessió Consells per tenir impacte més enllà de l’acadèmia. Finalment, els participants del simposi van poder gaudir de la visita a l’Art Track del Campus de la Ciutadella.

EUTOPIA-SIF dona l'oportunitat de desenvolupar projectes de recerca en l'entorn acadèmic de l'Aliança

EUTOPIA-SIF, una ambiciosa aposta per la recerca

El programa SIF és una de les iniciatives més importants de l’Aliança, juntament amb el projecte MORE que coordina la UPF. L'objectiu del programa és millorar el potencial de recerca i les perspectives professionals de joves investigadors d’alt nivell d'arreu del món. Les beques EUTOPIA-SIF els donen l'oportunitat de desenvolupar els seus propis projectes de recerca en l'entorn acadèmic de l'Aliança, a més de les oportunitats de formació, orientació professional i supervisió acadèmica que ofereix.