Vés enrere Gustavo Deco, catedràtic de la UPF, nou membre de l’Acadèmia Europaea, associació que agrupa investigadors de prestigi de diversos països

El neurocientífic Gustavo Deco, director del grup de Neurociència Computacional del Centre del Cervell i la Cognició (CBC) de la UPF i investigador ICREA, ha estat elegit recentment nou membre de l’Acadèmia Europaea, associació que agrupa alguns dels científics més eminents d’Europa de totes les disciplines acadèmiques.

El neurocientífic Gustavo Deco, catedràtic i investigador al Centre del Cervell i la Cognició (CBC) de la UPF, ha estat elegit nou membre de l’Acadèmia Europaea, associació que agrupa alguns dels científics més eminents d’arreu d’Europa de totes les disciplines acadèmiques. La presidenta d’aquesta associació, Marja Makarov, ha confirmat recentment el nomenament de Gustavo Deco com a membre de l’Acadèmia Europaea (MAE).

D’aquesta manera, l’Acadèmia Europaea, entitat sense ànim de lucre que promou l’excel·lència científica, reconeix la trajectòria de Deco en l’àmbit de la neurociència. Com a nou MAE, Deco tindrà l’oportunitat de participar a la conferència anual de 2024 de l’Acadèmia Europaea, que se celebrarà a Breslau (Polònia), del 26 al 28 de novembre d’enguany, on hi podrà exposar seves principals línies de recerca.

Els principals àmbits de recerca del catedràtic de la UPF i investigador d’ICREA (Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats) estan relacionats amb les percepcions, els records o les emocions. L'objectiu principal de les seves investigacions és dilucidar amb precisió els mecanismes subjacents de les dinàmiques de cervell, per desenvolupar determinades funcions cerebrals superiors, a partir de mètodes computacionals. També estudia com l’alteració d’aquestes dinàmiques pot desembocar en malalties cerebrals. La seva recerca integra diferents nivells d'investigació experimental en neurociència cognitiva (funcionament de les neurones individuals, neuroanatomia, neurofisiologia, neuroimatge, neuropsicologia i comportament) mitjançant un marc teòric unificador que recull la dinàmica neuronal inherent a la computació dels processos cognitius.

La seva línia de la recerca per la qual és més citat en publicacions científiques se centra en el modelatge computacional complet de l’evolució de l'activitat espontània de les xarxes cerebrals que funcionen en estat de repòs (és a dir, quan no s’està fent una tasca cognitiva concreta) i així proporcionar una comprensió de les causes per les quals la manera com funcionen aquestes xarxes està relacionada amb els estats de salut o malaltia.

Actualment, Deco lidera ​​el grup de Neurociència Computacional del Centre de Cervell i Cognició (CBC) de la UPF, del qual també en va ser director entre 2000 i 2021.  A més, durant la darrera dècada, ha liderat diversos de projectes de recerca europeus, mereixedors de diversos ajuts del Consell Europeu de Recerca (ERC, per les seves sigles en anglès), després d’una llarga i reconeguda trajectòria acadèmica i investigadora. El 2011, va rebre un l’ajut ERC Advanced Grant i, el 2022, una ERC Synergy Grant. També cal destacar que l’any 2023 va ser un dels investigadors més citats del món, segons el rànquing Clarivate Highly Cited Researcher. Des de 2022, també és membre de l’Acadèmia de Ciències d’Hamburg i el 2011 va ser reconegut amb el premi d’Inventor de l’Any de Siemens.

Gustavo es va doctorar en Física l’any 1987 i, durant els tres anys següents, va fer estades postdoctorals a la Universitat de Bordeus a França i a la Fundació Alexander von Humboldt a la Universitat de Giessen a Alemanya. De 1990 a 2003, va dirigir ​​el Grup de Neurociència Computacional del Siemens Corporate Research Center a Múnic. El 1997 va obtenir un Doctorat i habilitació  (Major grau acadèmic a Alemanya) en ciència computacional, a la Universitat Tècnica de Múnic i, el 2001, es va doctorar en Psicologia a la Universitat Ludwig-Maximilians de Múnic.

L’Acadèmia Europaea

L’Acadèmia Europaea es va fundar l'any 1988, per iniciativa de la Royal's UK Royal Society i d’altres Acadèmies Nacionals d'Europa. És una entitat sense ànim de lucre registrada tant al Regne Unit com a Alemanya i és l'única Acadèmia els membres de la qual ho són a títol individual, als estats del Consell d’Europa i a d'altres nacions d'arreu del món. Els seus membres, prop de 5.500 actualment, són eminents científics que cobreixen la totalitat gamma de disciplines acadèmiques.

03. Salut i benestar

Notícia publicada per: