Vés enrere Eduardo Mendoza: “Està bé formar part de l’aventura europea, sobretot si mirem cap a endavant”

18.01.2016

L’escriptor Eduardo Mendoza va pronunciar el 18 de gener a l’auditori del campus de la Ciutadella una conferència el decurs de l’acte d’inauguració de l’exposició “Ara fa 30 anys: un espai de reflexió”, en la qual va parlar en clau personal sobre el procés d’integració europea, i què ha significat per a ell i per al país, tant en l’àmbit polític, econòmic, ideològic com sentimental.

Ara fa 30 anys: Un espai de reflexió”, que es podrà visitar fins al12 de febrer a la sala d’exposicions del campus de la Ciutadella, se centra en l’efemèride del 30è. aniversari de la integració a les Comunitats Europees. Vol mostrar “què ha representat la integració europea per a Catalunya, i a la inversa, què ha representat Catalunya per a l’Europa comunitària”, segons paraules de Fernando Guirao, catedràtic Jean Monnet d’Història de la UPF i comissari de l’exposició.

L’acte, en el marc de la commemoració del 25è. aniversari de la UPF, va estar presidit pel rector Jaume Casals, i va comptar amb les intervencions musicals d’un grup d’alumnes del Liceu i del Cor de la UPF.

Fernando Guirao, en les seves paraules d’obertura, va afirmar que “la integració europea s’ha convertit darrerament en un dels terrenys més transitats de la confrontació ideològica, política i territorial”. “Benvinguda sigui la discrepància, però cal saber conviure amb aquest nou escenari”. Segons el comissari, aquest tema “pot ser la mesura de la qualitat intel·lectual i política del nostre país”.

A nivell personal, Fernando Guirao va destacar que aquesta mostra, que li ha suposat 28 mesos de feina, "m’ha portat una visió més enriquidora del passat, així com dels problemes del present i del futur”.

Seguidament, va tenir lloc la conferència de l’escriptor Eduardo Mendoza, que va començar parlant de diferents records vitals que té, relacionats amb la integració europea. “Quan va començar la integració europea jo era un nen, però podia distingir la diferència entre una Espanya dedicada a la repressió i la venjança i una Europa dedicada a la reconciliació”, va afirmar.

L’escriptor es va mostrar ferm partidari del concepte d’Europa com a “espai de llibertat”: “Dubto que hi hagi algun lloc al món on la llibertat, el respecte i la democràcia siguin tan reals com a Europa”. I va afegir: “Vam entrar a Europa amb una gran il·lusió, no tant pel futur, sinó cap al passat. Deixar de ser el que havíem estat fins llavors, canviar la imatge que teníem de nosaltres mateixos. Era una garantia que no tornaríem mai més a aquella Espanya tan fosca i tancada”.

Eduardo Mendoza va concloure la seva intervenció afirmant que “està bé formar part d’aquesta aventura que ha durat 30 anys i que té un balanç positiu, sobretot si mirem cap endavant”.

Jaume Casals, rector de la UPF, va fer el parlament de clausura, es va servir de la filosofia de per Bertrand Russell posar en valor l’espai europeu.

Una exposició que inclou un total de 90 peces gràfiques

La mostra (#arafa30anys) inclou un total de90 peces gràfiques, distribuïdes en les vuit capelles de la sala d’exposicions, i dos plafons centrals. S’estructura en vuit apartats: Punt de partida, Catalunya es va preparar, Europa a les aules, Impacte material, Ciutadania europea, Reptes, Què ha significat Europa per a Catalunya? i Què ha significat Catalunya per a Europa?

Compta amb el patrocini principal de CaixaBank, la col·laboració del Parlament Europeu, la Comissió Europea, Europe Direct, la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona, el Lifelong Learning Programme i el suport de més de 40 entitats.

Ressenya biogràfica de Fernando Guirao, comissari de l'exposició

Fernando Guirao (Granada, 1962) és catedràtic Jean Monnet d’Història en el Departament d'Economia i Empresa de la Universitat Pompeu Fabra des de 1995 (amb una càtedra ad personam des del 2013).

Doctor en Història i Civilització per l'Institut Universitari Europeu de Florència (1993), el centre de formació de postgrau de la Unió Europea. Actualment és professor associat de la Barcelona Graduate School of Economics i de l’Institut Universitari d'Història Jaume Vicens Vives de la UPF.

Des del 1996 és membre de l’European Union Liaison Committee of Historians, un grup d’acadèmics creat el 1982 per difondre la recerca sobre la història de l’Europa de la post-guerra, i del consell editorial del Journal of European Integration History, l’única revista científica internacional en l’àmbit de la història de la integració europea.

Ha estat investigador visitant del Council on West European Studies de la Universitat de Yale; del Departament d’Història Econòmica de la London School of Economics and Political Science; del St. Antony’s College de la Universitat d’Oxford; i de la Graduate School of International Studies de la Universitat Nacional de Seül.

Té publicacions en català, castellà, italià i anglès. La seva contribució més recent és: Alan S. Milward and a Century of European Change. Collected Academic Reviews, Routledge, Londres i Nova York, octubre 2015; i la pròxima An Independent Catalonia as a Member State of­ the European Union? Terra ignota (Routledge, Londres i Nova York, maig del 2016).

Accés a la noticia