Vés enrere BLOG | Quin és l'ingredient secret? Motivació!

BLOG | Quin és l'ingredient secret? Motivació!

14.04.2023

Cada cop que aconseguim una entrevista després d’un procés de cerca de pràctiques o de feina ens trobem amb les preguntes següents: Per què t’has inscrit a la nostra oferta de feina? Quina és la teva motivació per aquest lloc de treball?

Semblen preguntes molt senzilles de contestar, però molts cops la nostra resposta és bastant generalista. Si féssim entrevistes en tres, cinc o deu empreses diferents, podríem arribar a dir el mateix en cadascuna. Quin procés més mecànic!

Si això et passa: atenció! Estem perdent credibilitat en el nostre missatge i, per tant, també la possibilitat que siguem escollits per a aquella oportunitat. Davant de candidats o candidates amb perfils similars, respondre la pregunta sobre què ens motiva de l’oferta pot ser diferenciador. Pot ser l’ingredient secret que ens falta perquè ens seleccionin!

Podem tenir una motivació de fons. Per exemple, quan cerquem unes pràctiques, la nostra motivació pot ser aprendre, aplicar coneixements, guanyar experiència, entre altres. Però aquesta és una motivació que la majoria de companys i companyes que estudien amb tu també tenen, i és probable que diguin.

I doncs, quina és la teva motivació envers aquella oferta en concret? Aquesta és la pregunta que t’has de fer a l’hora de respondre en una entrevista.

Més enllà de factors com les condicions de treball, d’horari o de teletreball, que poden ser un incentiu per a nosaltres, pensa en l’empresa i en les tasques que hi desenvoluparies. Això et podria ajudar a fer-te preguntes com:

Què em crida l’atenció de les funcions que duria a terme? M’interessa el sector de l’empresa? M’agrada l’oferta perquè puc millorar idiomes? Tinc possibilitats de conèixer diferents departaments? M’agraden els projectes que duu a terme la companyia?

Si hi trobes les respostes, podràs explicar a fons en una entrevista l’argument sòlid pel qual estàs participant en aquell procés de selecció.

Per fer-ho, hem de ser honestos amb nosaltres mateixos, ja que si ens inscrivim a mil ofertes sense saber si realment ens criden l’atenció, no podrem segurament arribar a respondre sobre la nostra motivació. Si ho fem, estarem autoenganyant-nos. I això també es nota en una entrevista.

Alguns científics han demostrat que almenys un 55% de la nostra comunicació té origen no verbal. És a dir, podem arribar a comunicar en gran part a través dels nostres gestos, postura corporal o bé faccions facials. I el més curiós és que un 93% d’allò que comuniquem ho fem de manera inconscient. Hauríem de ser, doncs, molt astuts per enganyar els altres; però més per enganyar-nos a nosaltres!

Pràctica

Et convido a fer un breu exercici. Agafa paper i llapis, i dibuixa en quina professió t’imagines treballant a curt termini (tranquil, no és necessari que siguis un bon dibuixant per fer-ho). Per exemple, pots dibuixar-te a tu mateix escrivint si estàs pensant a ser traductor/a, pots dibuixar l’ambient en el qual t’imagines treballant, en quines condicions, etc.

Quan ho hagis fet, atura’t uns segons. Agafa paper i llapis de nou, i dibuixa el teu objectiu a curt termini un altre cop, però pensant en allò que et fa vibrar quan ho dibuixes, una professió en la qual t’agradaria treballar que et fes il·lusió, en quines condicions… No hi ha límits.

Coincideixen els dos dibuixos? Què és el que coincideix i què no? Per trobar les nostres motivacions reals hem d’explorar, de conèixer i d’investigar. Coneixent les opcions que existeixen podrem saber què és el que no volem i estar més a prop d’allò que sí que volem.

A vegades, ens movem únicament per la raó (assenyalant el primer dibuix que hem fet) per cercar el nostre propòsit, i és important moure’ns també per l’emoció (el segon dibuix).

Aquella oferta de feina o de pràctiques a la qual ens inscrivim ens hauria de fer moure, a part de la raó, també l’emoció. Ens hauria de fer vibrar, ens hauria de motivar.

I ara, sabries respondre què és el que t’interessa de l’oferta?

Si després d’haver llegit l’article vols tenir més eines per a l’autoconeixement o bé per afrontar un procés de selecció, sigui com a estudiant o com a alumni, recorda que pots demanar-nos una sessió personalitzada. Estem aquí per ajudar-te!

Mar Payet, orientadora professional Servei de Carreres Professionals (Universitat Pompeu Fabra).