Vés enrere BLOG | Elevator pitch: presenta’t de manera professional!

BLOG | Elevator pitch: presenta’t de manera professional!

Vols millorar el teu discurs professional? Et donem tot un seguit de consells

10.02.2023

L’elevator pitch o discurs de l’ascensor és un discurs de presentació professional que té per objectiu captar l’atenció d’un reclutador/a per aconseguir una entrevista. És una tècnica en la qual, en pocs minuts, hauràs de presentar-te de manera breu i persuasiva. D’aquí el seu nom, ja que el discurs no hauria de ser més llarg del que tardaries a fer un trajecte en ascensor.

És una eina que pots posar en pràctica en diferents situacions professionals, en una fira d’ocupació, en una entrevista de feina... Però mai se sap quan pot sorgir una bona ocasió per presentar-te professionalment! En una trobada casual podries tenir l’opció de practicar el teu discurs i aconseguir una oportunitat professional.

Un elevator pitch eficaç ha de permetre que s’iniciï una conversa. I, com a qualsevol conversa, és important vetllar perquè el missatge arribi al teu interlocutor/a d’una manera clara. Per tant, caldrà que treballis el que vols transmetre i com fer-ho. El teu discurs no ha de ser únicament un repàs del teu CV, sinó que també ha de donar conèixer el que et fa diferent; és a dir, la teva proposta de valor

Intenta “enamorar” el teu interlocutor/a perquè vulgui saber més de tu, amb un discurs autèntic i concret. Per preparar un bon discurs, hauràs de respondre aquestes tres preguntes:

Com et defineixes?

- Presenta’t, explica qui ets i capta l’atenció del teu interlocutor/a.

- Tria la informació que consideris més rellevant (educació, idiomes que parles…) i fes-ho amb el teu estil.

Com pots ajudar l’empresa?

- Expressa que saps el que vols i quines necessitats seves pots cobrir.

- Demostra que t’has informat sobre l’empresa i com pots encaixar en la seva organització: per exemple, quins projectes desenvolupen, quins departaments de l’empresa són del teu interès, etc.

En què et diferencies d’altres companys?

- Digues per què ets la persona adequada per a la seva organització.

- Transmet els teus punts forts i els destaca’ls, explicant en quines situacions els poses en pràctica.

Per finalitzar el discurs, genera el pas a l’acció (call to action). És a dir, la possibilitat de tornar a contactar. Proposa enviar o donar el teu CV en paper o connectar per LinkedIn, per ampliar la informació en una entrevista. I agraeix l’atenció rebuda.

Per acabar, no oblidis aquestes recomanacions generals:

- Sigues directe/a i evita els embuts.

- Parla en primera persona i adapta el llenguatge a l’entrevistador/a.

- Tingues en compte tant el llenguatge verbal (estructura del discurs, entonació, pauses…) com el llenguatge no verbal (part emocional, contacte visual, postura, somriure…).

El secret per aconseguir un bon elevator pitch és practicar, practicar i practicar! Si vols que t’ajudem a millorar el teu discurs professional i formes part de la comunitat UPF, com a estudiant o alumni, no ho dubtis i demana la teva sessió d’orientació personalitzada.

Leonor Pajarón, orientadora professional del Servei de Carreres Professionals de la Universitat Pompeu Fabra.