Vés enrere BLOG | Desmarca't amb les teves soft skills

BLOG | Desmarca't amb les teves soft skills

Què són les competències transversals o soft skills? Quina importància tenen en el procés de selecció?

17.02.2023

Les competències són, sens dubte, un dels factors més significatius que s'avaluen en un procés de selecció. Ens defineixen, no solament pel que fa als nostres coneixements (hard skills), sinó també segons les nostres capacitats, habilitats i aptituds. En aquestes últimes, que denominem soft skills o competències transversals, és on posarem el focus d’aquest article.

Les soft skills o competències transversals

A les ofertes de feina és cada cop més habitual trobar un apartat de competències desitjables com aquest:

"Què esperem de tu? Bones skills comunicatives i de negociació. Un elevat grau d'iniciativa, resiliència i gran capacitat d'influència. Volem que siguis entusiasta, proactiu/iva, amb orientació al client i al resultat, amb capacitat crítica, participatiu/iva, i que tinguis molta il·lusió per aportar les teves idees".

És possible que en llegir-lo donem per fet que complim totes i cadascuna de les competències que s’hi indiquen, o bé que no posem molta atenció en aquest apartat, ja que en el que ens fixem sobretot són en aquells requisits més tècnics. És a dir, posem més el nostre focus d'atenció en les hard skills que ens demanen que no pas en les soft skills.

Per descomptat, els requisits tècnics són importants (experiència, formació, idiomes, informàtica…); però no podem deixar de costat les soft skills a l'hora d'anar a una entrevista de treball. T’expliquem per què!

La importància de les soft skills en una entrevista

A banda del coneixement que puguis tenir, a través de les soft skills, es poden analitzar altres factors. Per això, els seleccionadors i seleccionadores, cada vegada més, implanten diferents tipus de proves per poder avaluar-les en els seus processos de selecció. En l’entrevista, per exemple, pots trobar-te amb preguntes que exigeixen exemples pràctics d'experiències passades: ajudaran els seleccionadors o seleccionadores a percebre com actuem, de manera general, davant certes situacions. Alguns exemples de preguntes que podrien fer-te són: “Com vas resoldre aquesta situació? Quin rol prens normalment quan treballes en equip? Com vas comunicar aquest fet en aquest moment?”.

El mètode STAR

Les preguntes en una entrevista poden ser diverses; però, a través del mètode STAR pots preparar-les i avançar-te. Pensant en una de les competències que requereix el lloc: descriu la situació, les tasques que tenies, quines accions vas dur a terme i, finalment, el resultat d'aquestes accions. Amb aquest mètode aconseguiràs tenir un major control i més seguretat a l'hora de respondre durant l'entrevista.

Alternatives a l'entrevista

A més de l'entrevista, hi ha altres proves per avaluar les soft skills com:

- Dinàmiques de grup

- Casos pràctics

- Jocs de rol

- Testos psicomètrics

- Ludificació (gammification)

Ara bé, som conscients de les competències que tenim més o menys desenvolupades? L'autoconeixement és essencial per conèixer els nostres punts forts i no tan forts. Si et coneixes millor, seràs més conscient del que s'espera de tu en un procés de selecció, i també et permetrà desenvolupar aquelles competències que vols potenciar.

Aprèn sobre les teves competències i treu el millor de tu!

Si després d’haver llegit l’article vols tenir més eines per afrontar un procés de selecció, o bé tens qualsevol consulta envers la recerca de feina, sigui com a estudiant o com a alumni, recorda que pots demanar-nos una sessió personalitzada. Estem aquí per ajudar-te!

Mar Payet, orientadora professional del Servei de Carreres Professionals de la Universitat Pompeu Fabra.