Aquest curs, la Biblioteca i el Servei d'Informàtica van prestar tots els serveis de suport a la docència i recerca en format presencial i virtual de forma normalitzada, després que a l’inici de curs s’eliminessin darreres limitacions a conseqüència de la pandèmia. A continuació es presenta la memòria conjunta com a resum de la feina feta i dels objectius aconseguits al llarg del curs acadèmic 2022-2023. De totes les realitzacions aconseguides i ressenyades en aquest document, volem destacar aquelles que han tingut un impacte més gran ja sigui per la projecció que han tingut o sigui per la millora que aporten a l'activitat universitària i que reflecteixen el suport que tant la Biblioteca com el Servei d'Informàtica donen a la recerca, a la docència i l'aprenentatge i a la gestió de la Universitat.

Els recursos d’informació en format digital van tenir un considerable augment, principalment en el cas de llibres electrònics que es va arribar als 200.000 i a 63.300 revistes electròniques. Les donacions bibliogràfiques van continuar creixent.

La Biblioteca/CRAI va continuar organitzant exposicions bibliogràfiques i prestatges virtuals per promoure i difondre el seu fons amb motiu de les activitats que organitza la universitat i dels esdeveniments de l’actualitat entre les quals destaquen Transfons (sobre la diversitat de gènere), Xavier Rubert de Ventós i 100 anys de Joan Fuster

El Dipòsit de les Aigües, emblemàtic edifici i símbol patrimonial de la Universitat, va acollir diversos actes entre els quals destaquen un acte institucional d’homenatge i agraïment al rector Enric Argullol (durant el qual es va descobrir una placa commemorativa en una de les columnes de la part central de l’edifici) o la instal·lació Refugis del pensar, creada expressament per l’artista Isaac Cordal.

També es va implementar el sistema RapidILL, que permet obtenir documents que no es troben a la Biblioteca de manera més fàcil, ràpida i gratuïta; i es va posar en funcionament el nou carnet digital per a tots els estudiants de la UPF, al qual s’accedeix des de l’app UPF mòbil i que, entre d’altres, permet imprimir, fotocopiar i escanejar a les màquines d’autoservei de la UPF o consultar les notes de les seves assignatures directament des del mòbil.

La Biblioteca/CRAI va continuar donant suport a la ciència oberta a la UPF fent accions de difusió, formació i manteniment de les infraestructures de suport (Repositoris i Portal de Producció Científica). Cal destacar les activitats organitzades durant la setmana de l'accés obert. Pel que fa a la publicació en obert, gràcies als contractes (acords transformatius) que es van negociar amb diferents editorials, la Biblioteca gestiona APC (Article Procesing Charges) gratuïtes per publicar en accés obert. Qualsevol membre del PDI que signi amb filiació UPF i que sigui autor de correspondència pot optar a beneficiar-se'n.

En l’àmbit de les infraestructures tecnològiques, la UPF continua apostant proactivament per la transformació digital. Durant el darrer semestre del 2023 es va treballar amb el nou Pla de Transformació Digital, una eina transversal de priorització de projectes i que estarà llesta el curs vinent.

D’altra banda, l’11 de juny del 2023, les eines tecnològiques de seguiment de què disposa la UPF van alertar d’un “funcionament anòmal en els sistemes” que podrien indicar un intent de ciberatac. Davant els possibles riscos i afectacions, el 12 de juny es va executar un pla amb actuacions preventives en col·laboració amb l’Agència de Ciberseguretat de Catalunya amb l’objectiu d’assegurar el bon funcionament de la infraestructura informàtica. La celeritat en la presa de decisions i l’esforç de totes les persones que van ajudar a resoldre l’incident van ser claus per minimitzar els riscos i potencials afectacions en la vida universitària tenint en compte el moment del curs acadèmic. En tot moment la universitat va mantenir l’activitat docent prevista. Les mesures de seguretat aplicades a partir de l’incident han reforçat la resiliència de la Universitat davant de futurs intents i, durant l’any 2023 i amb l’objectiu de fer més segurs els accessos a les aplicacions, s’ha desplegat el 2 Factor d'autenticació per a tota la comunitat universitària.