Atrás Guillermo Mariaca dóna una conferència sobre la interculturalitat local i la comunicació global

07.03.2016

Conferencia Guillermo MariacaEl passat 10 de febrer, Guillermo Mariaca Iturri, professor emèrit de la Universidad Mayor de San Andrés de Bolivia, va donar una conferència sobre la interculturalitat local i la comunicació global. L'acte va ser organitzat pel Grup de Recerca en Periodisme - DigiDoc, el grup de recerca UNICA i el Màster Universitari en Comunicació Social del Departament de Comunicació de la UPF.

La benvinguda i la presentació de la sessió van ser a càrrec del Dr. Xavier Ruiz Collantes i, seguidament, Guillermo Mariaca va presentar la seva conferència titulada "Interculturalidad local y comunicación global: La publicidad con el exotismo cholo". Durant la sessió, Mariaca va exposar les seves reflexions al voltant d'una campanya publicitària de la marca Campofrío on s'apel·len als valors que se suposa que constitueixen "l'ànima" indígena a través de dues lluitadores andines. La reivindicació de la dona i el protagonisme indígena pretenen ser l'eix d'aquesta publicitat dissenyada pels mercats europeu i nord-americà. Així doncs, aquest cas és especialment peculiar, ja que la publicitat global sustentada en un món indígena local no acostuma a formar part estructural de cap imatge de marca. D'aquesta manera, però, s'està comercialitzant allò que en el seu moment va ser una reivindicació feminista i decolonial de la dona indígena, entrant així en la lògica del que Fredric Jameson va anomenar multiculturalisme o capitalisme tardà.

Finalment, el Dr. Miquel Rodrigo Alsina (Departament de Comunicació) va dirigir un debat amb els assistents on hi van participar professors i doctorands i que va acabar tenint un caràcter de col·loqui.

Des de fa 35 anys, el professor Guillermo Mariaca Iturri estudia i reflexiona sobre la teoria cultural i la condició colonial d'Amèrica Llatina. A més a més, ha sigut diputat nacional, Degà d'Humanitats de la Universidad Mayor de San Andrés de Bolivia, premi Casa de las Américas, fundador de les Jornadas Andinas de Literatura Latinoamericana i columnista als periòdics més importants del seu país. El seu proper llibre es titula El Retorno de los Bárbaros: Estetizar la Política para Indianizar el Mundo.