Vés enrere El 3 de juny, la UPF investirà doctora honoris causa la física, filòsofa i activista Vandana Shiva

La UPF atorgarà la seva màxima distinció a Shiva, física i doctora en Filosofia per la Universitat d’Ontario Occidental, en reconeixement a la seva contribució acadèmica en camps com els drets de propietat intel·lectual, la biodiversitat, la biotecnologia, la bioètica i l’enginyeria genètica.

L’acte se celebrarà al campus de la Ciutadella i l’activista ecofeminista rebrà l’elogi de la catedràtica d’Ètica i Economia Política de la Comunicació del Departament de Comunicació Núria Almiron.

15.05.2024

La Universitat Pompeu Fabra ha aprovat investir doctora honoris causa Vandana Shiva (Dehradun [Índia], 1952), física i doctora en Filosofia per la Universitat d’Ontario Occidental (Canadà). Shiva és activista de la no-violència, i ha destacat per la seva lluita feminista i contra el canvi climàtic. D’aquesta manera, rebrà la màxima distinció de la institució en reconeixement a la seva contribució acadèmica i a l’impuls de campanyes de mobilització en camps diversos com els drets de propietat intel·lectual, la biodiversitat, la biotecnologia, la bioètica i l’enginyeria genètica.

L’auditori del campus de la Ciutadella acollirà la cerimònia d’investidura, que tindrà lloc el dilluns 3 de juny, a les 12.00 hores. Shiva es desplaçarà a Barcelona per rebre el reconeixement, i Laia de Nadal, rectora de la UPF, presidirà l’acte. La seva visita coincideix també amb la seva participació en la Fira Literal.

Inscriu-te a l'acte

L’elogi a la professora i activista serà a càrrec de Núria Almiron, catedràtica d’Ètica i Economia Política de la Comunicació del Departament de Comunicació. Almiron és codirectora del Centre d'Ètica Animal de la UPF i ha treballat al voltant de l’economia política dels grups de comunicació, estudis crítics dels animals i l’ètica de la representació mediàtica dels membres d’altres espècies, entre altres temes. Shiva pronunciarà llavors, un cop investida, el discurs d’acceptació de l’honoris causa. L’acte inclourà actuacions musicals i projecció d’audiovisuals, s'acabarà amb la interpretació del Gaudeamus igitur a càrrec del Cor de la UPF.

El Consell de Govern va acordar concedir el títol de doctora honoris causa per la Universitat Pompeu Fabra a Vandana Shiva el 14 de desembre del 2022. Es tracta de la 21a personalitat que la UPF investeix amb aquest reconeixement, que és la màxima distinció acadèmica que la Universitat atorga, des del primer a Desmond Tutu, el curs 1999-2000, i la setena dona després de Raewyn Connell, investida el curs 2022-2023.

Activisme ecologista i pensament ecofeminista

Nascuda el 1952 a Dehradun, capital de la regió d'Uttarakhand, al nord de l'Índia, a la l’Himàlaia indi, Shiva és física, activista ecologista i pensadora ecofeminista. El 1973 va participar en el moviment Chipko, que tenia per objectiu impedir la tala de boscos a l’Himàlaia a través de la resistència no violenta. L’any 1972, Shiva es va llicenciar en física per la Universitat del Panjab. Es va traslladar al Canadà, on el 1976 va obtenir un màster en Filosofia de la Ciència per la Universitat de Guelph.

El 1979 es va doctorar en Filosofia per la Universitat d’Ontario Occidental, amb l’especialització de filosofia de la física, amb una tesi titulada “Variables ocultes i localitat en la teoria quàntica”. Posteriorment ha dut a terme recerca interdisciplinària en ciència, tecnologia i polítiques mediambientals a l’Indian Institute of Science and the Indian Institute of Management de Bangalore. És autora de més de 20 llibres i 300 articles en les editorials i revistes més prestigioses del món. Actualment viu a Nova Delhi.

El 1982 va fundar la Research Foundation for Science, Technology and Ecology i el 1984 va crear Navdanya, una organització no governamental índia centrada en la protecció de la diversitat biològica i cultural. També ha treballat com a assessora per a diversos governs a l'Índia i a altres països, així com per a organitzacions no governamentals, com l’International Forum on Globalisation, la Women’s Environment and Development Organization i el Third World Network.

Una trajectòria àmpliament reconeguda

La trajectòria acadèmica i la seva vessant activista ha estat àmpliament reconeguda al llarg dels anys. El 1993 Shiva va rebre el Premi Right Livelihood Award, conegut com el premi Nobel alternatiu, i també ha rebut el premi Global 500 del Programa pel Medi Ambient de les Nacions Unides i el Premi del Dia Internacional de la Terra de les Nacions Unides per la seva dedicació a la preservació del planeta. A més, l'Ordre de l’Arca d’Or (Països Baixos, 1993), el premi Golden Plant (Dinamarca, 1997), el premi Alfonso Comín (Barcelona, 1997), la Medalla de la Presidència de la República Italiana (1998), el premi Horizon 3000 (Àustria, 2001) i el premi Ignacio Ellacuría de Cooperació per al Desenvolupament 2022, atorgat pel govern basc. És també doctora honoris causa per la Universitat de Toronto (2012) i la Universitat de Florència (2018).

El perfil acadèmic de la professora Shiva –llicenciada en física, màster en Filosofia de la Ciència i doctora en Filosofia– li ha permès fer contribucions acadèmiques i impulsar campanyes de mobilització en camps diversos com els drets de propietat intel·lectual, la biodiversitat, la biotecnologia, la bioètica i l’enginyeria genètica.

04. Educació de qualitat
05. Igualtat de gènere