Vés enrere Blog: "Esports i televisió, una evolució natural o una bombolla que esclatarà? (Actualitzat 13-1-2016)"

01.12.2016

Joan Corbella

Professor UPF

Va acabar la temporada 2015 del campionat del món de Fórmula 1, i TV3 i Antena 3 es van acomiadar dels afeccionats, ja que després de 19 i 12 anys, respectivament, deixen d’oferir la retransmissió de les curses, que es quedarà només a Movistar (Telefónica), de pagament. Alhora, el nombre de curses de motos que s’ofereix a les pantalles de Telecinco –i abans a TVE- va minvant any rere any, i si no desapareixen del tot és probablement pels èxits d’un grapat de pilots ibèrics, que permeten a Mediaset rendibilitzar encara la seva minvada inversió en paral·lel a la cobertura total del campionat que fa Movistar. El bàsquet espanyol afronta la competició de 2015-16 com la darrera en què hi ha alguns partits en obert a les televisions públiques, però el gruix de les retransmissions (i les de la lliga europea) ja són per a Movistar, que ha fet una inversió per reactivar mediàticament i econòmicament aquest esport i de la mà de la ACB podria portar els partits també al servei Yomvi.

Pel que fa al futbol, a finals de 2015 s’estava resolent el concurs per adjudicar els diversos lots en què es divideixen els drets per als propers tres anys, però en la temporada actual ja hi ha hagut una quasi absoluta “apagada” en obert, reduïda al dret d’emissió de 90 segons informatius per a totes les televisions, i els resums i un partit de segon ordre per part de TVE, que va pagar una xifra que els competidors consideren exagerada. Previsiblement, també en el futbol la cobertura televisiva de les competicions espanyoles i europees acabarà de canviar de mans –poques- a favor dels prestadors de serveis de pagament, per molt que les autoritats de la competència i els propietaris de les competicions busquin obrir el mercat tot fragmentant fins a l’infinit els drets. I aquestes poques mans són les dels operadors que poden suportar l’augment del preu d’adquisició dels drets, que per als clubs a poc a poc se situa en el valor real, mentre que les televisions privades en obert els jutgen desproporcionats. Això vol dir deixar-ho en mans de Telefónica, el gegant audiovisual del mercat espanyol després d’integrar Digital Plus, i de Mediapro i el seu tàndem amb la catarí BeIn Sports,  i dels outsiders Orange i Vodafone, prestos a entendre’s amb els dos anteriors per enriquir la seva oferta de serveis integrats (telefonia fixa, mòbil, internet, televisió, audiovisual a la demanda). Al seu costat, els prestadors de televisió pública i privada en obert es queden les escorrialles, les competicions d’accés gratuït per llei i els drets que han pogut allargar alguna temporada més (vegeu l’annex amb el repartiment dels drets per les properes tres temporades).

A l’espera de veure com s’acaba resolent -i per quin import- la venda del futbol espanyol, serveixin com a referència les xifres que publica un informe d’IHS Technology respecte a l’increment dels ingressos d’altres grans lligues: Al Regne Unit, la Premier League ha recaptat un 67% més, igual que Brasil, la Bundesliga alemanya el 52%, i fins i tot la francesa un 26%.

Davant d’aquesta inflació, les telecos rivals de Telefónica i les televisions privades han advertit del sobrepreu que s’ha pagat pel futbol. Però això està passant també a França amb el futbol i el rugbi, per la competència entre TF1, Canal+, velles i noves operadores de telecomunicacions (Vivendi, Orange i Altice) i amb BeIn Sports, que va ser en aquest país on va engegar el procés d’entrada al món de l’esport televisiu. I passa també al Regne Unit (Sky i BT), a Itàlia i altres països. Per a acabar-ho d’adobar, les inversions de grups audiovisuals dels Estats Units a Europa no deixa d’augmentar, i en el terreny dels esports l’any 2015 ha vist com Discovery no només consolidava la seva majoria a Eurosport sinó que també aconseguia els drets de retransmissió dels jocs olímpics de 2018 a 2024 per a una gran majoria dels estats del vell continent. Les televisions públiques, principals tenedores d’aquests drets fins a l’actualitat, ja s’han queixat per aquesta nova pedregada contra l’exercici del seu servei públic, però si res no canvia hauran de negociar amb la filial de Discovery la venda de la cobertura en obert prescriptiva.

Descarrega post complet en pdf