Vés enrere The Freesound Project: intercanvi obert i lliure de sons a Internet

The Freesound Project: intercanvi obert i lliure de sons a Internet

11.05.2005

Ha nascut Freesound , una comunitat en línia que ofereix una plataforma estable perquè músics, artistes sonors, investigadors i altres interessats puguin intercanviar sons d'una manera lliure i gratuïta. A partir d'avui, la pàgina web http://freesound.iua.upf.edu/ permetrà que tothom hi participi penjant-hi i baixant-ne sons.

La pàgina web del projecte, que ha estat impulsat pel Grup de Tecnologia Musical de la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona, ofereix la possibilitat que els usuaris puguin afegir descripcions i etiquetes a qualsevol so de la base de dades. Gràcies a un avançat motor de cerca que utilitza tecnologies desenvolupades pel Grup de Tecnologia Musical, és possible buscar sons en funció de la seva similitud i d'acord amb les relacions semàntiques que s'estableixen a partir de les descripcions textuals.

En contrast amb l'enfocament de la indústria musical que s'entossudeix a controlar la propietat intel·lectual, Freesound busca donar un suport continuat a l' intercanvi legal i obert de material sonor. Tots els sons cedits pels membres de la comunitat estan públicament disponibles sota la llicència 'Creative Commons Sampling+' , la qual permet pràcticament qualsevol ús dels sons de manera gratuïta sempre que l'origen del so sigui explícitament reconegut.

En paraules del professor Xavier Serra, investigador reconegut internacionalment en el camp de l'anàlisi d'àudio i director del Grup de Tecnologia Musical, "un dels objectius principals d'aquest projecte és facilitar treballs de recerca que estudïin les relacions entre grans col·leccions de sons. Aquest tipus de col·leccions sovint han de ser adquirides a preus molt elevats. Esperem poder rebaixar el cost i afavorir amb això l'entrada a un camp apassionant per permetre que es duguin a terme projectes de recerca que fins ara no han estat possibles".

El projecte Freesound ha nascut en el context de la International Computer Music Conference 2005 , una conferència que anualment aplega investigadors i professionals de la música feta amb ordinador i que aquest any se celebrarà a Barcelona a principis de setembre. El lema principal de l'edició d'enguany és "Free Sound" o "So lliure" i farà èmfasi en la pèrdua de llibertat musical que comporten les lleis reguladores de la propietat intel·lectual, buscant promoure la idea que el so és un bé de la comunitat.

Actualment, els sons que es poden trobar a la pàgina del projecte van des d'enregistraments de camp, efectes sonors, gravacions d'instruments musicals, fins a sons processats electrònicament. "La varietat dels sons que han estat pujats és veritablement al·lucinant" afirma Bram de Jong, el creador del projecte. "S'hi pot trobar des d'enregistraments d'alta qualitat de copes de vi afinades, ocells reals i sintetitzats, sorolls urbans..." .

Des de l'inici del període de proves a principis del mes de març d'aquest any, el projecte ha atret més de 2.300 usuaris que han contribuït amb més de 1.650 arxius d'àudio, els quals conjuntament superen els 300 minuts de durada. Amb més de 45.000 sons descarregats en el darrer mes, el projecte ja està guanyant popularitat entre els internautes interessats en el so i la música.

El Grup de Tecnologia Musical, pertanyent a l'Institut de l'Audiovisual de la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona, s'especialitza en tecnologies relacionades amb el processament del so i les seves aplicacions al camp de la música i el multimèdia. Integrat per més de 40 investigadors de diverses disciplines, el Grup de Tecnologia Musical duu a terme projectes de recerca i desenvolupament en àrees com ara el processament i la síntesi del so, anàlisi i identificació de contingut sonor, sistemes interactius i eines de programari.

El grup es va crear el 1994 de la mà de Xavier Serra, el seu actual director, com un dels grups pertanyents a l'Institut de l'Audiovisual, un centre interdisciplinari dedicat a la recerca relacionada amb els mitjans digitals.

Per obtenir més informació sobre el projecte Freesound, adreceu-vos a Bram de Jong per telèfon (+34 93 542 28 65) o per correu electrònic ([email protected]).