Vés enrere La UPF participa a la Nit de la Recerca Europea a Barcelona amb investigacions sobre llengua, tecnologia i ciències de la vida

La Nit de la Recerca es va celebrar divendres passat en més de 400 ciutats europees. A Barcelona, aquesta jornada de divulgació científica va tenir lloc al CosmoCaixa i hi van participar quatre grups de recerca de la UPF dels departaments de Traducció i Ciències del Llenguatge, Tecnologies de la Informació i les Comunicacions i Medicina i Ciències de la Vida.

03.10.2023

Fins a quatre grup de recerca de la UPF de diferents camps de coneixement van participar divendres passat, 29 de setembre, a la Nit de la Recerca, un esdeveniment organitzat per la Comissió Europea per promoure la divulgació científica i que s’organitza simultàniament en ciutats d’arreu de la UE. En el cas de Barcelona, l’activitat central de la European Researchers’ Night es va celebrar a la seu del Cosmocaixa de la Fundació “la Caixa”.

Durant la Nit de la Recerca de Barcelona, van divulgar les seves investigacions diferents grups de la Xarxa AccesCat (Xarxa d’Innovació en Accessibilitat de Catalunya), entre ells dos de la UPF, que estudien com adequar els continguts informatius i la comunicació a les necessitats de les persones amb diversitat funcional. Es tracta dels grups TraDiLex (de lingüística aplicada) i TALN (Natural Language Processing Group), adscrits als departaments de Traducció i Ciències del Llenguatge i de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC), respectivament.

Dos grups de recerca de la UPF divulguen investigacions sobre l’accessibilitat comunicativa de les persones amb diversitat funcional

Concretament, el grup TraDiLex va presentar durant la Nit de la Recerca el projecte UNIVAC, que es dedica a promoure l’accessibilitat de les persones amb discapacitat sensorial als estudis universitaris d’arreu de l’Estat espanyol, a partir d’una radiografia prèvia de la situació de partida. UNIVAC també analitza les accions desenvolupades per fomentar l’accessibilitat sensorial d’universitats de Catalunya, Euskadi i Andalusia. El projecte es va divulgar durant aquesta jornada través d’un joc interactiu i l’exposició dels seus resultats, una presentació que va anar a càrrec de de la investigadora de TraDiLex i professora dels estudis de Traducció i Ciències del Llenguatge de la Universitat, Blanca Arias. Els doctorands Jordi Cabrera i Claudia I.Macrea també hi van fer breus presentacions de les seves tesis doctorals en curs, en què investiguen sobre audiodescripció de sèries i ensenyament d'anglès amb mesures d'accessibilitat per a persones sordes.

Presentació del projecte UNIVAC d'accesibilitat sensorial a les universitats, a càrrec de la investigadora del grup de recerca TraDiLex del Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge de la UPF, Blanca Arias.

D’altra banda, el grup de recerca TALN va presentar durant la jornada de divulgació científica el projecte SignON, que es dedica a investigar solucions tecnològiques que ajudin a superar les barreres comunicatives entre persones amb discapacitat auditiva i oients. A través d’aquest projecte, es volen crear mitjans tecnològics que facilitin la traducció automàtica entre les llengües de signes i les parlades. Entre aquests mitjans, hi figurarien una APP, un servidor centralitzat i el desenvolupament de models d’intel·ligència artificial que facilitin la traducció entre llengües signades i orals. En una primera fase, el projecte s’està centrant en les llengües de signes espanyola, irlandesa, britànica, flamenca i dels Països Baixos. La divulgació del projecte va anar a càrrec de Santiago Egea-Gómez, investigador del grup de recerca TALN.

Divulgació sobre una recerca de creativitat lèxica

Més enllà dels investigadors i investigadors de la UPF involucrats a la Xarxa AccesCat, per part de la UPF també va participar de la Nit de la Recerca els grups de recerca COLT (Computational Linguistics and Linguistic Theory) del Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge i el de Biologia Sintètica Translacional del Departament de Medicina i Ciències de la Vida.

El grup COLT hi va presentar una recerca publicada recentment a la revista Science, amb la col·laboració de la Universitat de Toronto, segons la qual la creació de nous significats de les paraules té raons comunes en 1.400 llengües. Aquesta mateixa investigació també conclou que existeixen patrons compartits entre la creativitat lèxica que desenvolupen els infants quan aprenen a parlar i la del conjunt de parlants d’una llengua, que explica l’evolució històrica de les paraules en diferents idiomes. Ambdues tenen a veure amb les característiques de la cognició humana. L’encarregat de presentar la recerca va ser Thomas Brochhagen, del grup de recerca COLT.

Una conferència sobre la importància de les bactèries

Per part del grup de recerca en Biologia Sintètica Translacional del Departament de Medicina i Ciències de la Vida ( MELIS ), Guillermo Nevot, va pronunciar durant la Nit de la Recerca la conferència titulada “No pots escapar de les bactèries (i per què te n’hauries d’alegrar)”. Amb aquesta xerrada, va presentar el seu últim projecte, SkinDev, que utilitza la biologia sintètica per modificar els bacteris de la pell per desenvolupar teràpies i eines de diagnòstic adreçades, sobretot, a pal·liar les molèsties derivades de la dermatitis atòpica.

La jornada de divendres passat es va celebrar simultàniament en un total de 400 ciutats europees, incloent Barcelona, en el marc de les accions Marie Skłodowska-Curie del programa Horizon Europe.

10. reducció de les desigualtats

Notícia publicada per: