Vés enrere L'Aliança 4 Universitats impartirà una titulació conjunta en l'àmbit de les ciències socials

El grau en Filosofia, Política i Economia, que tindrà una estructura i un plantejament transversals, es realitzarà entre Barcelona i Madrid i podria iniciar-se el curs 2012-2013 amb un nombre reduït d'estudiants.
17.11.2010

D'esquerra a dreta: Daniel Peña, Josep Joan Moreso, Ana Ripoll i José M. Sanz

El Rectorat de la UPF va acollir el passat 15 de novembre una reunió de treball dels equips directius de l'Aliança 4 Universitats (A4U), trobada que va comptar amb la presència dels rectors Ana Ripoll (Universitat Autònoma de Barcelona), José M. Sanz (Universitat Autònoma de Madrid), Daniel Peña (Universitat Carlos III de Madrid) i Josep Joan Moreso (Universitat Pompeu Fabra), i dels vicerectors dels àmbits acadèmic, de recerca i de relacions internacionals de les quatre universitats.

En la reunió es va acordar crear una titulació conjunta entre les quatre universitats de l'A4U en l'àmbit de les ciències socials, i més concretament, un grau en Filosofia, Política i Economia. Es tracta d'una titulació transversal, dirigida a un reduït nombre d'estudiants -entre 30 i 40- que cursarien seus estudis entre Barcelona i Madrid i l'inici de la qual està previst per al curs 2012-2013.

Una titulació amb un disseny transversal, que s'imparteix en universitats de prestigi

El disseny transversal del nou grau planteja grans avantatges per a la seva implantació, ja que es crea a partir de recursos existents a les quatre universitats, sense costos afegits en instal·lacions, amb una inversió mínima en nou professorat i importants sinergies amb els graus ja aprovats. Un altre element a favor és el gran prestigi de les quatre universitats en l'àmbit de les ciències socials i les humanitats.

Un altre dels avantatges de la posada en marxa del futur grau en Filosofia, Política i Economia és que ja s'imparteix en algunes de les més importants universitats del món, fet que garanteix la seva solvència i prestigi acadèmics. Va ser establerta, per primera vegada, en el Balliol College de la Universitat d'Oxford a la dècada de 1920 amb el nom de Modern Greats, en oposició als estudis de clàssiques (Greats).

Actualment s'imparteix en, almenys, cinquanta universitats, com Duke, Durham, Berna, Hamburg, Manchester, North Carolina, Oxford, Pennsylvania, Warwick, Yale, etc. Algunes personalitats graduades en aquesta especialitat per Oxford són l'actual primer ministre britànic David Cameron i dos dels seus predecessors en el càrrec Edward Heath i Harold Wilson, la desapareguda primera ministra de Pakistan Benazir Bhutto, el pensador Isaiah Berlin, el general Wesley Clark o el magnat de mitjans de comunicació Rupert Murdoch.

Alguns dels arguments a favor de la nova titulació són que és el primer grau que dóna una visió transversal de les ciències socials, aporta molts dels elements necessaris per a la comprensió d'un món complex, ofereix una formació òptima a aquells que considerin una carrera política o dins de la comunicació, permet completar una experiència global d'educació en el grau i és un grau amb elevat reconeixement internacional.

Un pla d'estudis que contempla la mobilitat dels estudiants

El pla d'estudis del grau en Filosofia, Política i Economia preveu una mobilitat important per part de l'estudiant, que podrà acollir-se als programes d'intercanvi Sèneca i Erasmus. El primer curs es realitzarà íntegre en cada ciutat d'origen i es completarà amb seminaris d'estiu a Madrid o Barcelona. El segon curs, íntegre a Madrid o Barcelona, el tercer, íntegre a Barcelona o Madrid, i, finalment, en el quart curs, l'estudiant podrà triar entre prosseguir els seus estudis a la seva universitat d'origen, o bé en alguna de les universitats que ja imparteixen aquest grau, per la qual cosa està previst signar convenis de mobilitat internacional i intercanvi amb els centres més importants.

La inserció laboral dels futurs graduats s'encaminarà cap els àmbits següents: Política, Periodisme i mitjans de comunicació, Indústria, Educació, Direcció d'empreses, Consultoria i relacions públiques, Serveis diplomàtics, governs autonòmics i locals, o organismes internacionals (OG, ONG ).

L' A4U és una aliança de quatre universitats (Autònoma de Madrid, Autònoma de Barcelona, Carlos III de Madrid i Pompeu Fabra), fruit d'un acord de col·laboració signat el 29 de gener del 2008, amb l'objectiu principal de fomentar la mobilitat de professors i doctors entre els quatre centres que el van subscriure, impulsar projectes docents i de recerca en el marc de l'Espai Europeu d'Educació Superior i incrementar l'eficiència i projecció internacional del grup. L'aliança també és un dels socis estratègics del projecte CEI UPF - Icària.