Vés enrere Unes jornades aprofundeixen en l'origen, evolució i característiques del federalisme a Espanya

Organitzades pel grup de recerca GRENS i l'Institut Universitari d'Història Jaume Vicens i Vives, tindran lloc els dies 9 i 10 d'abril, repartides entre la Biblioteca Pública Arús i el campus de la Ciutadella.
07.04.2013

Imatge inclosa en el díptic de les jornadesEl Grup de Recerca en Estats, Nacions  i Sobiranies (GRENS) i l'Institut Universitari d'Història Jaume Vicens i Vives (IUHJVV) organitzen les Jornades Internacionals sobre Federalisme Espanyol i Atlàntic al Segle XIX, que aplegaran diversos historiadors provinents de mitja dotzena d'universitats i centres de recerca de Catalunya i França.

Les Jornades, que transcorreran a la Biblioteca Pública Arús (9 d'abril) i al campus de la Ciutadella de la UPF (10 d'abril), aprofundiran en alguns aspectes fonamentals per explicar i comprendre l'intens debat vinculat a l'organització territorial i a la vertebració de l'Espanya contemporània que es va iniciar al llarg del segle XIX i que continua vigent en l'actualitat.

Mitjançant l'anàlisi dels debats del passat, aquestes jornades intentaran esclarir el procés de sorgiment, desenvolupament i consolidació dels discursos culturals del federalisme a Espanya i la possible influència d'altres models polítics federals, una tasca fonamental tant per a la recerca acadèmica com per entendre les dinàmiques actuals del desenvolupament mundial.

Dos dies de debat repartit entre la Biblioteca Pública Arús i la UPF

La conferencia inaugural, sota el títol "Federalisme i Confederalisme al segle XIX: monàrquic, republicà i accidentalista", tindrà lloc el 9 d'abril a les 10.00 hores a la Biblioteca Pública Arús (Passeig de Sant Joan 26. Barcelona), a càrrec de l'historiador Enric Ucelay-Da Cal, professor emèrit de la UPF i investigador principal de GRENS, una intervenció que es completarà amb cinc ponències més.

El 10 d'abril el debat, que es traslladarà a la sala de graus Albert Calsamíglia (40.035) del campus de la Ciutadella, s'obrirà amb una presentació a càrrec de David Sancho, degà de Ciències Polítiques de la UPF, a la qual seguiran sis ponències, que giraran al voltant de temes com ara federalisme, catalanisme, regionalisme, imperialisme o nacionalisme radical.

La participació dels professors del Departament d'Humanitats de la UPF i investigadors de l'IUHJVV i del GRENS a aquesta trobada és destacable, ja que a banda d'Enric Ucelay-Da Cal, hi intervindran Josep Pich, Gennadi Kneper, Mariona Lloret, Toni Raja, Marcel Farnielli i Joan Esculies, a més d'altres experts provinents de diversos centres catalans i francesos.

Les Jornades compten amb la col·laboració de la Biblioteca Pública Arús, el màster en Història del Món i la Facultat de Ciències Polítiques i de l'Administració de la UPF i l'Associació Entremons per a la World History.