Vés enrere Una vegada més, l'ESUP ha fomentat l'estudi i la recerca entre els joves

Una vegada més, l'ESUP ha fomentat l'estudi i la recerca entre els joves

El 23 de febrer, més d'un centenar d'estudiants de batxillerat i de l'ESO han gaudit dels tallers que els grups de recerca del DTIC han mostrat, en el marc d'una nova edició d'Escolab.
23.02.2011

escolab 2011 ESUPEl 23 de febrer, més d'un centenar de joves de batxillerat i de l'ESO han celebrat una nova edició d'Escolab. L'activitat ha estat organitzada per l'Escola Superior Politècnica de la UPF del campus de la Comunicació - Poblenou de la Universitat. Com en edicions anteriors, l'objectiu de la Jornada ha estat mostrar la recerca que estan duent a terme diversos grups del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) de la UPF, per tal de despertar l'esperit investigador entre els joves i orientar-los cap als seus estudis futurs. A més, els visitants han tingut l'oportunitat de conèixer les modernes instal·lacions del campus, així com l'espai tallers i el Centre de Recursos per a l'Aprenentatge i la Investigació (CRAI).

Enguany han estat els responsables de l'organitació d'Escolab els professors del Departament Vanesa Daza i Emília Gómez i han assistit alumnes de cinc col·legis, de la província de Barcelona. Concretament, alumnes de l'ESO de l' Institut Gorgs de Cerdanyola del Vallès, i alumnes de batxillerat de l' Institut Marina de La Llagosta, conjuntament amb els centres barcelonins: Institut Montjuïc, Institut Fort Pius i MM. Concepcionistes, tots ells acompanyats dels seus respectius professors.

Al llarg de la jornada els participants han estat testimonis d'una idea principal, que les tecnologies estan adquirint cada cop més ressò en la vida quotidiana de les persones, i que obren possibilitats quasi bé infinites com a professió de futur.

Itinerari i demostracions d'aquesta darrera edició

Després d'una breu presentació de l'Escola a l'auditori,  a càrrec de Vanesa Daza,  els joves s'han distribuït en grups i han seguit al llarg del matí itineraris diversos pels diferents grups de recerca dels edificis Tànger i La Nau.

El Grup d'Investigació d'Imatge Computacional i Tecnologies de la Simulació en Biomedicina (CISTIB) ha presentat la recerca que realitzen per a millorar el diagnòstic i el tractament dels malalts utilitzant imatges i simulacions mèdiques. Una nova branca del coneixement biomèdic que s'oferirà a partir del proper curs conjuntament amb la Facultat de Ciències de la Salut i de la Vida de la UPF.

escolabactivEl Grup de Recerca en Tecnologies Interactives (GTI) que desenvolupa eines multimèdia interactiva a Internet, ha mostrat l'aplicació de la recerca QuesTInSitu, una aplicació del tipus e-learning que utilitza Google Maps i en què l'usuari pot introduir dades d'indrets determinats i obtenir respostes de manera interactiva amb la resta de comunitat d'usuaris.

Membres del GTI, artífexs del joc "The Game Barcelona World Race", han fet una demostració de la tecnologia desenvolupada en relació a la Barcelona World Race. Consisteix en una aplicació informàtica interactiva d'altes prestacions en què la interfície gràfica permet que qualsevol persona pugui viure l'experiència de navegar arreu del món a bord d'un vaixell de la classe IMOCA Open 60,  a més de conèixer els reptes que això comporta. Ja són més de 30.000 les persones inscrites en el joc.

El Grup de Recerca en Tecnologia Musical (GTM) està especialitzat en les tecnologies digitals relacionades amb el so i la música. Per aquesta edició d'Escolab  han preparat una demostració de Reactable,  el revolucionari instrument musical que ha rebut nombrosos premis internacionals, i també del Vocaloid una divertida aplicació que permet canviar les veus dels usuaris simulant diferents personatges. Els joves han pogut experimentar amb ambdues aplicacions.

El Grup de Recerca en Sistemes Sintètics, Perceptius, Emotius i Cognitius (SPECS), han presentat tres dels seus projectes: un "espai intel·ligent" on la realitat i el món virtual s'uneixen en un espai interactiu, un sistema de realitat virtual aplicat a la rehabilitació motora de les extremitats superiors i el robot humanoide iCub.

El Grup de Recerca d'Experimentació en Comunicació Interactiva ha mostrat dos dels seus projectes. El primer, un sistema integrat d'interacció de cos sencer generada en temps real basat en la musico-teràpia per a persones amb discapacitats com ara l'autisme. El segon, el tobogan interactiu amb noves propostes de jocs. Un estri tecnològic que aplega els beneficis de gaudir dels jocs d'ordinador i els de l'exercici físic, pensat alhora per distreure i també per fer una activitat saludable. A més, s'han mostrat altres instal·lacions interactives que permeten entendre el potencial i la versatilitat d'aquest tipus de tecnologies.

Edicions anteriors d'Escolab organitzades per l'ESUP:

Una nova edició d'Escolab ha atret a un centenar de joves estudiants

Primera celebració d'Escolab al campus de la Comunicació-Poblenou

La UPF acosta la recerca en tecnologia als estudiants de secundària

Estudiants de secundària han "Vibrat amb les noves tecnologies", a la UPF