Vés enrere Un grup de docents de la Facultat de Traducció i Interpretació guanyen una distinció Jaume Vicens Vives

Guilhem Naro, Maria Wirf i John Beattie són els coordinadors de l'assignatura obligatòria "Idioma Modern: immersió", present en els plans d'estudi dels graus en Traducció i Interpretació i Llengües Aplicades, que facilita una estada en una universitat estrangera per aprendre un idioma.
14.09.2010

D'esquerra a dreta: Guilhem Naro, Maria Wirk i John BeattieEls professors de l'assignatura "Idioma modern: immersió", de la Facultat de Traducció i Interpretació de la UPF, han obtingut recentment una distinció Jaume Vicens Vives (modalitat col·lectiva) per l'elaboració d'un model d'aprenentatge in situ de llengües estrangeres i del seu context. La candidatura a aquests guardons, atorgats per la Generalitat de Catalunya, s'ha presentat per acord i iniciativa del Consell Social de la UPF, i a conseqüència dels seus Premis anuals a la Qualitat i a la Innovació Docent.

Aquesta assignatura obligatòria de segon curs dels graus en Traducció i Interpretació i Llengües Aplicades consisteix en l'estada en una universitat estrangera durant un trimestre i és un tret distintiu d'aquestes dues titulacions, en relació a d'altres universitats espanyoles, a més de contribuir de manera notòria a la internacionalització de la UPF.

Guilhem Naro, Maria Wirf i John Beattie són els tres docents que coordinen actualment l'assignatura, que fa possible les estades de prop de 200 estudiants dispersats en gairebé una quaranena d'universitats d'Europa, Estats Units i Austràlia, fruit de convenis d'intercanvi signats entre els centres estrangers i la UPF.

Una assignatura amb un vessant lingüístic i un de cultural

L'assignatura "Idioma Modern: immersió" (estada en un altre país), present tant en el pla d'estudis del grau de Traducció i Interpretació (des dels inicis de la Facultat, l'any 1992) com en el del grau de Llengües Aplicades (que es va posar en marxa el curs 2009-2010), presenta dos vessants: una part de perfeccionament lingüístic en la universitat d'acollida i una part  de perfeccionament cultural, supervisada des de Barcelona pels tres tutors.

Aquesta dualitat és una mostra de la filosofia del projecte: l'estudiant ha d'aprofitar la seva estada en una universitat estrangera per millorar el seu nivell en un idioma, però també per perfeccionar el seu coneixement de la realitat social i cultural del país d'acollida, ambdós aspectes clau per a la bona formació d'un traductor.

Des del primer pla d'estudis, l'assignatura va ser la més dotada en crèdits, amb 16 ECTS, i es va convertir en la més atípica de la Facultat, ja que no és presencial, sinó totalment a distància, i l'única que s'allarga tot un trimestre. Així mateix, va servir de laboratori per l'adaptació al Pla Bolonya, i va ser objecte d'una investigació científica, així com un punt d'inici per estructurar els intercanvis de segon cicle i per potenciar la política internacional de la Facultat.

Aquest model d'aprenentatge, que va plantejar inicialment problemes de seguiment dels estudiants i d'avaluació del treball, va evolucionar amb la millora de les eines informàtiques, i es va adaptar, en un primer moment, al Campus Global, i actualment, a la plataforma Moodle.

Uns guardons que premien l'excel·lència universitària

La distinció Jaume Vicens Vives, que atorga la Generalitat, consta de vuit guardons (sis en la modalitat col·lectiva i dos en la individual), dotats cadascun d'ells amb 20.000 euros. Els premis, que enguany coincideixen amb el centenari de l'historiador que els dóna el nom, volen premiar l'excel·lència en la docència universitària a Catalunya, i la seva dotació ha d'invertir-se en projectes d'investigació o de millora de la docència en les universitats catalanes. Els guardons es lliuraran durant l'acte oficial d'inauguració del curs acadèmic 2010-2011 del sistema universitari català, que tindrà lloc el 15 de setembre a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).

A més dels professors de la UPF, han estat premiats projectes d'equips de docents pertanyents a la Facultat de Medicina de la UB i l'Hospital Clínic de Barcelona; al Grup de Recerca per a la Didàctica de la Química (UPC); a l'Escola d'Arquitectura La Salle (URL); a un projecte col·lectiu de la UAB, UPC i UdG, i un darrer grup de la Universitat Rovira i Virgili. En la modalitat individual, els premiats ha estat el catedràtic de la UPC Lluís Albert Bonals Muntada, i Teresa San Román Espinosa, del Departament d'Antropologia Social i Cultural de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).