Vés enrere Reconeixement a la dilatada trajectòria acadèmica del professor Jaume Torras

Reconeixement a la dilatada trajectòria acadèmica del professor Jaume Torras

L'Associació Espanyola d'Història Econòmica li ha concedit el premi Docentia "Santiago Zapata" d'Història Econòmica 2011 per haver replantejat i renovat l'ensenyament d'aquesta matèria.
04.12.2011

Jaume Torras (esquerra) recull el premi a la Qualitat en la Docència del Consell Social de la UPFEl Consell de l'Associació Espanyola d'Història Econòmica (AEHE) ha decidit, per unanimitat, atorgar el Premi Docentia "Santiago Zapata" d'Historia Económica, en la seva segona edició (2011), al professor Jaume Torras, catedràtic d'Història i Institucions Econòmiques del Departament d'Humanitats de la Universitat Pompeu Fabra.

Aquest guardó li reconeix l'excel·lència de la docència al llarg de la seva dilatada trajectòria acadèmica com a professor d'història econòmica. Concretament, es destaca el seu paper " en el replantejament i la renovació de l'ensenyament de la Història Econòmica des de la dècada de 1980, primer a l'Àrea d'Història Econòmica de la UAB i, posteriorment, a la Facultat d'Humanitats i a l'Insitut Jaume Vicens Vives de la UPF".

Jaume Torras Elias (Barcelona, 1943) és doctor en Història per la UAB (1971) amb una te­si sobre "Los alzamientos realistas en Cataluña durante el Trienio Constitucional", que va obtenir el premi extraordinari de doctorat. Va iniciar la seva llarga carrera docent l'any 1968 com a professor ajudant d'història econòmica a la Universitat de València. En els anys posteriors va ser professor a les universitats de Saragossa i Autònoma de Barcelona.

L'octubre del 1992 es va incorporar a la UPF com a membre de l'equip docent fundacional de la Facultat d'Humanitats i de l'Institut Universitari d'Història Jaume Vicens i Vives, del qual en va ser el director entre els anys 2002 i 2007.

La seva recerca s'ha centrat en l'estudi dels moviments contrarevolucionaris de la primera meitat del segle XIX, d´oposició al liberalisme, així com en l'estudi del moviment de preus i ingressos agraris en els segles XVIII i XIX, la comercialització i el consum de productes tèxtils en aquest període, i l'organització del treball industrial abans de l'aparició de la fàbrica moderna.

És autor de nombrosos capítols de llibres i articles en revistes especialitzades i dels llibres La guerra de los Agraviados (1967), Liberalismo y rebeldía campesina, 1820-1823 (1976), Consumo, condiciones de vida y comercialización. Cataluña y Casilla, siglos XVII-XIX (1999) i Fabricants sense fàbrica. Els Torelló, d'Igualada (1691-1794) (2006).

Ha format part del consell de redacció de la publicació RECERQUES. Història, Economia, Cultura, i en l'actualitat és membre del consell de redacció de la Revista de Historia Industrial i referee de la Revista de Historia Económica i de l' Economic History Review.

L'any 2007 va obtenir el Premi a la Qualitat en la Docència, que atorga el Consell Social de la UPF, en la modalitat de trajectòria docent, i el 2008 va rebre la Distinció Jaume Vicens Vives a la qualitat docent universitària catalana.