Vés enrere La UPF situa divuit disciplines dins el QS World University Rankings by Subject 2024

La Universitat destaca en Economia i Econometria, en què ocupa la 28a posició mundial, mentre que Comptabilitat i Finances, Política i Estudis Internacionals, Gestió Pública i Administració i Comunicació i Estudis de Mitjans completen el top 100. La UPF puntua en un total de divuit disciplines, la xifra més alta obtinguda fins ara, i en quatre apareix a la classificació per primer cop: Arqueologia, Art i Disseny, Història, i Ciències de la Computació i Sistemes d’Informació, situades en diverses franges entre les 300 primeres posicions.

10.04.2024

L'empresa britànica Quacquarelli Symonds (QS) ha fet públics el 10 d’abril, els resultats de l’edició de 2024 del QS World University Rankings by Subject, que classifica les millors universitats del món en 55 disciplines acadèmiques. Enguany el rànquing inclou un total de més de 1.559 institucions de 96 països, amb una anàlisi comparativa independent del rendiment de més de 16.400 programes universitaris.

La UPF apareix en un total de divuit disciplines (tres més que l’any passat), la xifra més alta fins ara, i en quatre de les quals ho fa per primer cop: Arqueologia, Art i Disseny, Història, i Ciències de la Computació i Sistemes d’Informació, mentre que Estudis del Desenvolupament enguany no puntua. D’aquesta manera, la Universitat obté uns resultats en la línia de les darreres edicions, que la mantenen entre les institucions posicionades en la part alta de la taula.

La UPF es troba entre les 100 primeres del món en cinc disciplines (una més que l’any passat): Economia i Econometria, que se situa en el lloc 28è del món; Comptabilitat i Finances, en el lloc 100, i en la franja 51-100, Política i Estudis Internacionals, Gestió Pública i Administració, i Comunicació i Estudis de Mitjans (que ha pujat un graó, ja que en l'edició anterior es trobava a la forquilla 101-150).

Economia i Econometria se situa en el lloc 28 del món, Comptabilitat i Finances en el 100, i Política i Estudis Internacionals, Gestió Política i Administració i Comunicació i Estudis de Mitjans, en la franja 51-100

Enguany destaquen quatre disciplines que apareixen en la classificació per primera vegada: Arqueologia, en la franja 151-200; Art i Disseny (franja 201-240); Història (201-230) i Ciències de la Computació i Sistemes d’Informació (251-300).

Altres disciplines en què apareix la UPF, i que ja puntuaven l’any passat, són les següents: dins de les millors 150 del món (franja 101-150) trobem Lingüística, Dret i Estudis Jurídics i Sociologia; i dins les 200 millors, Llengües Modernes i Filosofia (ambdues a la franja 151-200). La resta són Ciències Biològiques i Estudis de Direcció i Gestió d’Empreses (franja 201-250); Medicina (251-300) i Matemàtiques (301-350).

Pel que fa als àmbits generals del rànquing, sota el paraigua dels quals s’agrupen les diferents disciplines, la UPF puntua en quatre de les cinc àrees que inclou la classificació: Ciències Socials i Management (posició 108), Arts i Humanitats (posició 197), Ciències de la Vida i Medicina (posició 379), Enginyeria i Tecnologia (posició 501-550). L’únic àmbit en què no puntua la UPF és el de Ciències Naturals).

Tres primeres posicions a escala estatal

Si posem el focus en les universitats d’Espanya, la UPF ocupa la primera posició en Economia i Econometria, Política i Estudis Internacionals, i Gestió Política i Administració. També puja al podi en Comunicació i Estudis de Mitjans (2a posició).

La Universitat situa set disciplines més entre les cinc primeres: Comptabilitat i Finances, Dret i Estudis Jurídics, Lingüística, Sociologia, Filosofia, Art i Disseny, i Ciències Biològiques.

Dins el top 10 estatal trobem Estudis de Direcció i Gestió d’Empreses, Arqueologia, Llengües Modernes, Història, Ciències de la Computació i Sistemes d’Informació, i Medicina. Finalment, Matemàtiques ocupa l’onzena posició.

Quant als àmbits generals, la Universitat se situa en sisena posició en Ciències Socials i Management; la vuitena en Arts i Humanitats; la novena en Medicina i Ciències de la Vida, i la catorzena en Enginyeria i Tecnologia.

La UPF destaca en citacions

El rànquing utilitza cinc indicadors: una enquesta de reputació acadèmica, una enquesta de reputació de l’ocupador, les citacions que reben les publicacions de cada professor, l’H-índex, que mesura la productivitat i l’impacte de les publicacions, i l’International Research Network (IRN), que mesura les col·laboracions de recerca estables en les cinc grans àrees temàtiques de la classificació.

Dels quatre àmbits generals en què puntua la UPF, el que obté millor puntuació és el de Ciències Socials i Management, amb un marcador general de 72,2: per indicadors, obté un 86,9 en citacions, un 79 en reputació acadèmica, un 60,1 en reputació de l’ocupador , un 74,2 en l’H-índex, i un 52,6 en l’IRN. En els altres tres àmbits, la UPF obté uns marcadors globals de 69,8 (Arts i Humanitats), 62,8 (Enginyeria i Tecnologia) i 60,4 (Ciències de la Vida i Medicina), i també són les citacions l’indicador en què obté millors resultats.

A escala global, les universitats anglosaxones lideren els cinc àmbits generals del rànquing. Destaca la Universitat de Harvard (EUA), que ocupa la primera posició en Arts i Humanitats, Ciències de la Vida i Medicina, Ciències Naturals, i Ciències Socials i Management, mentre que Enginyeria i Tecnologia està encapçalat pel MIT.

04. Educació de qualitat

Per a més informació