Vés enrere El Laboratori d'Economia Experimental ha celebrat dues sessions Escolab

El Laboratori d'Economia Experimental ha celebrat dues sessions Escolab

Rosemarie Nagel, investigadora ICREA del Departament d'Economia i Empresa i del Laboratori de Economia Experimental,  ha organitzat la sessió: "Com negociar amb una quantitat de diners" per a estudiants de grau superior d'Administració i Finances, i estudiants de Batxillerat, els dies 14 i 15 de novembre, respectivament.
17.11.2013

El  Laboratori d'Economia Experimental (LeeX), grup de recerca del Departament d'Economia i Empresade la UPF, va rebre els dies 14 i 15 de novembre, al campus de Ciutadella, quaranta-un estudiants en el marc d'Escolab.

Alumnes del grau superior d'Administració i Finances de l 'IES Escola Intermunicipal de Sant Sadurní d'Anoia i alumnes de 2n. curs de Batxillerat del Col·legi Verge de la Salut de Sant Feliu del Llobregat, van visitat LeeX els dies 14 i 15 respectivament, amb l'objectiu d'introduir-se en l'àmbit de l'economia experimental a través de la teoria de jocs, una aproximació matemàtica a l'economia i a la societat que mostra la racionalitat d'aquests models.

escolableex2013 Rosemarie Nagel, investigadora ICREA del Departament d'Economia i Empresa ha explicat que l'objectiu principal de l'economia experimental és estudiar el comportament dels éssers humans en relació a qüestions bàsiques i quotidianes que tenen a veure amb les negociacions econòmiques guiades per les decisions i les expectatives de benefici, guany o satisfacció de les persones que concorren per comprar o vendre al mercat de bens.

Gran part de la teoria de jocs es refereix a com els jugadors es comporten quan interactuen amb altres jugadors idealment racionals i quan la racionalitat i la informació és de domini comú.

Experiments i teoria de jocs al voltant de l'economia

La sessió s'ha dut a terme a partir de quatre experiments en què els alumnes han pogut interactuar tant a l'aula com al laboratori. L'aula s'ha transformat en un mercat competitiu amb una demanda i una oferta al voltant d'un bé quotidià : les pomes. Els alumnes s'han distribuït entre compradors i venedors i han signat acords de compta i venda que han servit per mostrar experimentalment i teòricament com es genera la gràfica d'oferta-demanda d'un bé i l'equilibri.

En un altre experiment s'ha ideat un mercat de telefonia mòbil per introduir el concepte d'externalitat de xarxes i per veure com aquest bé afecta al grau de satisfacció d'un comprador d'aquest ¡producte de consum. La satisfacció de l'usuari amb el producte augmentarà a mesura que li permeti una major comunicació amb els altres usuaris i alhora aquest fet  dependrà de quants usuaris hagin adquirit el mateix bé, la qual cosa forma part del coeficient d'externalitat.

Seguidament, els alumnes han participat activament en  experiments de laboratori dissenyats per respondre algunes de les preguntes esmentades anteriorment,  comptant amb la col·laboració de  Pablo López Aguilar, tècnic informàtic del LeeX.

Ja en el laboratori LeeX, per parelles,  els joves estudiants han pogut conèixer el joc " Ultimàtum", un joc d'economia experimental en què dos jugadors interactuen de manera anònima per una sola vegada.

Un jugador A proposa el repartiment d'una determinada quantitat de diners (generalment 100 euros) al jugador B, fent una única i definitiva proposta. El jugador B pot acceptar o rebutjar la proposta. Si no l'accepta, cap jugador guanya. Si l'accepta, es procedeix al repartiment segons la proposta realitzada per al jugador A. Amb aquest senzill joc els estudiants han pogut avaluar les conseqüències de les decisions preses en un context de guanys o pèrdues de diners.

EscoLab és una iniciativa del Programa Barcelona Ciència de l'Institut de Cultura i del Programa de Cultura Científica de l'Institut d'Educació de l'Ajuntament de Barcelona i compta amb la participació dels centres de recerca que preparen, organitzen i ofereixen les diverses activitats a la comunitat d'estudiants de Barcelona i rodalies.

Des dels seus inicis hi participen grups de recerca dels tres campus de la UPF (Ciutadella, Mar i Poblenou) i la iniciativa ha apropat nombrosos alumnes d'ESO, cicles formatius i batxillerat als laboratoris de recerca barcelonins amb el ferm propòsit d'incrementar les vocacions científiques.