Vés enrere El CEXS organitza quatre sessions EscoLab

El CEXS organitza quatre sessions EscoLab

Una iniciativa adreçada a estudiants de secundària i batxillerat que els permet conèixer en directe els laboratoris i la recerca de diferents grups de la UPF.
24.03.2009

Aquest mes de març, amb la coordinació de Mar Carrió,  membre del Grup de Recerca Educativa en Ciències de la Salut (GRECS), el Departament de Ciències Experimentals i de la Salut ( CEXS) de la UPF ha organitzat dues sessions en el marc d'EscoLab 2009 i té previst celebrar dues sessions més durant el mes d'abril. Investigadors dels grups de Biologia del Desenvolupament, Neurofarmacologia i tècnics del Servei de Microscopia Confocal del CEXS-UPF han preparat activitats específiques adreçades a alumnes de secundària, batxillerat i cicles formatius.

Itinerari de la visita dels alumnes de l'IES Enric Borràs

La sessió del 25 de març ha apropat un grup d'alumnes de primer de batxillerat de l'IES Enric Borràs de Badalona a la recerca que es duu a terme al laboratori de Neurofarmacologia.

Olga Valverde, cap del Grup de Recerca de Neurobiologia del Comportament (GNRC) i vicerectora de Postgrau i Doctorat, s'ha encarregat de rebre els alumnes i, seguidament Jessica Ruíz, investigadora postdoctoral del Laboratori, conjuntament amb Helena Silva, estudiant en pràctiques de cinquè curs de la Llicenciatura de Biologia de la UPF i Neus Toro, tècnic del GNRC, han exposat diferents aspectes de les tasques de recerca que desenvolupen a diari.

Algunes de les explicacions han girat al voltant de què és i per a què són útils els models animals de laboratori; l'obtenció de soques de ratolins específics per a l'estudi de les addiccions a les drogues d'abús; les tècniques habituals per aconseguir animals addictes, amb síndrome d'abstinència o reincidents a una determinada substància, entre d'altres.

Seguidament, els visitants han passat als laboratoris de Biologia del Desenvolupament de la UPF per veure una demostració de com, gràcies a l'ús dels micròtoms, s'obtenen fines mostres per ser observades posteriorment al microscopi. Clara Touriño, investigadora postdoctoral del Laboratori de Neurofarmacologia,  els ha ensenyat com es preparen els teixits de cervell de ratolí per al seu posterior estudi.

Un altre espai programat per aquesta sessió ha estat el del Servei de Miscroscopia Confocal,  a càrrec de X avi Sanjuan, que entre d'altres explicacions sobre com funcionen i per a què serveixen aquestes sofisticades tècniques, els ha mostrat un vídeo, el·laborat expressament per a l'ocasió, amb imatges reals de cèl·lules dividint-se per mitosi.

EscoLab és una iniciativa impulsada des del Comissionat per a la Promoció de la Cultura Científica de l'Institut de Cultura de l'Ajuntament de Barcelona que apropa els alumnes d'ESO (Ensenyament Secundari Obligatori), cicles formatius i batxillerat als laboratoris de recerca barcelonins amb el ferm propòsit d'incrementar les vocacions científiques entre els més joves.

Les properes visites programades que es duran a terme al CEXS-UPF en el marc d'Escolab seran les dels dies 22 i 29 d'abril.