Vés enrere Nou impuls al projecte científic de l’Institut de Recerca i Innovació per al Benestar Planetari

La rectora de la Universitat, Laia de Nadal, ha posat en marxa una comissió de treball per impulsar la creació de l’Institut de Recerca i Innovació per al Benestar Planetari,  que s’ubicarà a l’edifici de la UPF al complex de l’Antic Mercat del Peix.

29.09.2023

Coincidint amb el progrés de les obres del complex de l’Antic Mercat del Peix (AMdP), la rectora de la Universitat, Laia de Nadal, ha creat una comissió de treball per a definir el projecte científic, la governança i el finançament del nou Institut.

La comissió, que espera tenir els primers resultats a finals d’aquest curs acadèmic, està  liderada per la pròpia rectora i compta amb la participació del gerent de la Universitat, Oriol Escardíbul; la Vicerectora de  Recerca, Cristina Pujades; el comissionat de Política Científica, José García-Montalvo; la directora del Centre d’Estudis en Benestar Planetari, Carla Lancelotti; el director de la Iniciativa UPF per a la Ciutadella del Coneixement, Francesc Subirada i el director de la Fundació UPF, Jaume Badia. La rectora ha convidat al professor ICREA de la UPF, Alfonso Martínez-Arias, a incorporar-se  a l’equip com a impulsor científic del projecte.

Martínez-Arias, ha rebut l’encàrrec de recollir la visió de la comunitat universitària i definir un projecte científic que compti amb les  diferents disciplines per a desenvolupar projectes concrets, que tinguin relació amb la realitat metropolitana de Barcelona i, alhora, amb projecció internacional. Quan el projecte del nou Institut de Recerca i Innovació per al Benestar Planetari estigui prou consolidat, es farà una crida internacional per a incorporar la persona que l’hagi de dirigir.

La rectora agraeix públicament a totes les persones involucrades en la primera fase d’impuls d’aquest projecte, la seva dedicació, conceptualització i aportació d’idees. En especial, dona les  gràcies pel seu treball i dedicació d’aquests anys a a Josep Lluís Martí Màrmol, que deixa les tasques com a comissionat pel Benestar Planetari el 30 de setembre.

Amb la mirada posada al Benestar Planetari

Aquest interès pel Benestar Planetari va començar a finals de 2017, quan el rector Jaume Casals, va anunciar la voluntat de la Universitat de promoure una acció multidisciplinària i interdisciplinària en aquest camp. Des d'aleshores s'han concretat i implementat múltiples actuacions en docència (grau, màster i altra formació), recerca i transferència de coneixement (ajuts i premis) i divulgació (seminaris, tallers).

Actualment aquestes actuacions, posades al dia, s'impulsen i coordinen des del Centre d’estudis pel Benestar Planetari, articulat a finals del 2021 sobre la base de l'anterior Centre d'estudis per la Sostenibilitat (Consell de Govern de 15 de desembre) i dirigit, des d'aleshores, per la investigadora del Departament d’Humanitats, Carla Lancelotti.

Properament la directora del Centre d'estudis, juntament amb la rectora i la vicerectora de Compromís Social i Sostenibilitat, la professora Eva Pujadas, encarregada d’aquest àmbit, faran públic el programa d’activitats per aquest proper curs.

L’edifici UPF al complex de l’AMdP

L’edifici de la UPF a l’Antic Mercat del Peix, acollirà l’Institut de Recerca i Innovació per al Benestar Planetari, tindrà uns 7000 m2, amb espais per a la recerca i la innovació, dry labs, sales per a seminaris, una cafeteria/restaurant i una gran sala polivalent,  amb capacitat per a més de 300 persones.

Aquest edifici es construirà sobre un solar propietat de la UPF. Per fer front a la despesa (d’uns 20M€), la Universitat ha concedit el dret de superfície del solar a l’INCASOL, i li retornarà la inversió en forma de lloguer, un cop finalitzada la construcció de l’edifici, l’any 2026, durant un període màxim de trenta anys.

Amb aquesta operació, tal com està dissenyada, el pressupost ordinari de la Universitat no es veurà compromès, ja que les obligacions que es contreuen són molt menors que les que la UPF ha hagut d’afrontar per les seves inversions en períodes anteriors.

Addicionalment, a l'Antic Mercat del Peix es construeixen els edificis de l’Institut de Biologia Evolutiva (IBE), creat l’any 2008 pel Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC) i la UPF, i el del Barcelona Institute of Science and Technology (BIST).

Des de gener d’enguany s’està construint l’aparcament i els fonaments dels tres edificis, així com la galeria de serveis que connectarà el complex amb el Campus de la Ciutadella. Un cop finalitzada aquesta primera fase de les obres, entre l’estiu i la tardor del 2024, es procedirà a la construcció de l’Institut que s’espera finalitzar el 2026.

03. Salut i benestar
09. Indústria, innovació i infraestructures