Vés enrere La UPF destaca en qualitat de la recerca en el THE World University Rankings 2024

La Universitat Pompeu Fabra, que se situa en la franja 201-250 dins de la classificació global i en el tercer lloc a escala estatal, ocupa la posició 118 pel que fa a l’indicador de “qualitat de la recerca”. Coincidint amb la seva 20a edició, el rànquing ha canviat la seva metodologia, amb un increment del nombre d’indicadors (passen de 13 a 18), repartits entre cinc àmbits.

27.09.2023

L’edició 2024 del World University Rankings de Times Higher Education, un dels llistats més prestigiosos que valoren les universitats a partir de l’ús intensiu de la recerca en totes les missions principals de les institucions d’ensenyament superior, s’ha fet pública avui, 28 de setembre.

La UPF se situa en la franja 201-250 pel que fa a la classificació general, que analitza més de 1.900 universitats (un centenar més que en la passada edició) de 108 països d’arreu del món, i es manté entre les 110 primeres institucions en l'àmbit europeu.

A escala estatal, la UPF se ocupa la tercera posició (per darrere de la Universitat de Barcelona, en la primera posició, i compartint franja amb la Universitat Autònoma de Barcelona), d’entre 56 institucions d’Espanya que puntuen en el llistat.

Una nova metodologia, amb un divuit indicadors repartits entre cinc àmbits

Enguany, la metodologia del rànquing (que fins ara incloïa tretze indicadors repartits entre els àmbits de docència, recerca, citacions, internacionalització i transferència) ha canviat substancialment, per tal de proporcionar comparacions més completes i equilibrades entre universitats, al servei d’estudiants, acadèmics, líders universitaris, indústria i governs.

Així, en total, aquesta 20a edició del llistat, amb la seva nova metodologia WUR 3.0, contempla divuit indicadors de rendiment acuradament calibrats, que es reparteixen en cinc àmbits (igual que anteriorment) però amb una denominació diferent: docència, amb un valor del 29,5% sobre el total; entorn de la recerca (29%), qualitat de la recerca (30%), internacionalització (7,5%) i indústria (4%).

La Pompeu Fabra despunta en qualitat de la recerca

La UPF, que obté un marcador global de 55.9-58.6 punts (sobre 100), destaca especialment en l’àmbit (pillar) de qualitat de la recerca (inclou els indicadors d’impacte de les citacions i fortalesa i excel·lència de la recerca), en el qual se situa en el lloc 118 a escala mundial, amb 90.5 punts.

Pel que fa a la resta d’àmbits, l’entorn de la recerca (amb indicadors com la reputació, els ingressos o la productivitat de la recerca), la Universitat ocupa la posició 277; en indústria (ingressos i patents), la 284; en internacionalització (proporció d’estudiants i de personal internacional i col·laboració internacional), la 334, i en docència (entorn d'aprenentatge), la 429.

Lideratge de les universitats anglosaxones

A escala global, les universitats anglosaxones es reparteixen les cinc primeres posicions: la Universitat d'Oxford encapçala el rànquing per vuitè any consecutiu; la Universitat de Stanford puja al segon lloc; l'Institut Tecnològic de Massachusetts (MIT) ocupa la tercera posició; la Universitat de Harvard baixa al quart lloc, i la Universitat de Cambridge cau al cinquè lloc.

El rànquing d'enguany analitza més de 134 milions de citacions en 16,5 milions de publicacions d'investigació i inclou respostes a enquestes de 68.402 acadèmics a tot el món. En total, ha recollit 411.789 punts de dades de més de 2.673 institucions que van enviar informació.

Per a més informació

Notícia publicada per: