Vés enrere La UPF crea la Càtedra Pompeu Fabra per mostrar el seu compromís amb la catalanitat

Dirigida per M. Teresa Cabré, professora emèrita de la UPF, i amb el suport del Consell Social i el patronatge de l'Institut d'Estudis Catalans i el Departament de Cultura, la Càtedra es va presentar ahir en el decurs d'un acte que va incloure una lliçó del filòsof i escriptor Josep Ramoneda.
18.11.2014

D'esquerra a dreta: M. Teresas Cabré, Jaume Casals, Joandomènec Ros i Ester FranquesaLa Universitat Pompeu Fabra, per iniciativa del seu rector, Jaume Casals, ha creat la Càtedra Pompeu Fabra, amb l'objectiu de fer més explícit el compromís de la UPF amb la catalanitat, a més de donar visibilitat a les activitats sobre promoció de la llengua i cultura catalanes que es duen a terme a la Universitat, tant en recerca com en docència.

L'acte de presentació de la Càtedra, dirigida per M. Teresa Cabré, professora emèrita de la UPF, i amb el suport del Consell Social i el patronatge de l'Institut d'Estudis Catalans (IEC) i del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, va tenir lloc ahir, 18 de novembre, a l'edifici Balmes de la Universitat.

Va incloure la lliçó "Filosofia de les identitats", a càrrec de Josep Ramoneda, periodista i escriptor, i va comptar amb les intervencions de M. Teresa Cabré, que va comentar alguns dels principals aspectes de la Càtedra; Jaume Casals, rector de la UPF; Joandomènec Ros, president de l'IEC i Ester Franquesa, directora general de Política Lingüística.

Principi de subsidiarietat i àmbits d'actuació de la Càtedra

M. Teresa Cabré durant el seu parlamentEn un conext de diversitat lingüística, la tria d'una llengua o d'una altra (també en l'àmbit acadèmic) es fa a partir de criteris com l'eficiència i la funcionalitat. La UPF, compromesa amb el reconeixement de la catalanitat i fidel a la llengua pròpia, segueix el principi de subsidiarietat, segons el qual s'ha d'usar el català sempre que sigui possible i adequat.

La Càtedra treballarà en quatre àmbits d'actuació diferents: la promoció del coneixement i l'ús de la llengua en la docència i per part dels estudiants; la producció de recursos de suport a l'aprenentatge i la millora de la qualitat lingüística; la dinamització de la promoció de l'ús del català, i l'extensió cultural.

En el camp de la promoció del coneixement i l'ús de la llengua en la docència, es pretén aconseguir que els estudiants de la UPF que ja han estat escolaritzats en català millorin les seves competències i habilitats en el terreny de la producció escrita, fonamentalment en el discurs espefícic del que serà el seu àmbit professional. Un segon objectiu és intentar que els estudiants forans siguin capaços en un termini breu de comprendre les classes impartides en català, i a mitjà termini, d'expressar-se amb una certa comoditat en situacions acadèmiques.

Aspecte de la sala durant la lliçó de Josep RamonedaEn l'apartat de producció de recursos de suport a l'aprenentatge i la millora de la qualitat lingüística, la Càtedra es proposa facilitar a tots els membres de la UPF l'accés a recursos que els permetin millorar la qualitat expressiva i adequar-la al registre funcional i a la temàtica especialitzada de cada àmbit de coneixement. Això també afecta a la interrelació entre estudiants, i entre aquests i els professors.

Quant a la dinamització de la promoció de l'ús del català, es dissenyarà un pla de dinamització de l'ús de la lengua en la docència, que es durà a terme a través d'una plataforma col·laborativa amb els estudiants i els professors que s'hi vulguin implicar. L'elaboració d'un llibre blanc de la recerca sobre les activitats en matèria de llengua i cultura catalanes i sobre la recerca aplicada a l'elaboració d'eines tecnològiques, per fer más visibles les activitats que es porten a terme a la Universitat, també serà una prioritat.

Finalment, en l'àmbit de l' extensió cultural, la Càtedra organitzarà les Jornades de la Càtedra Pompeu Fabra, que tindran periodicitat anual i que se centraran en la figura i l'obra de Pompeu Fabra i sobre tot el que se n'ha derivat. La primavera del 2015 tindria lloc la primera jornada, sota el títol "Pompeu Fabra, una ment d'enginyer al servei de la cultura, la llengua i el país".

Galeria d'imatges publicada a Flickr

Created with flickr slideshow.