Vés enrere La Setmana de la Igualtat del 8M ofereix noves visions per ajudar a empoderar les dones

Amb motiu de la commemoració, el 8 de març, del Dia Internacional de les Dones, la UPF organitza una nova edició de Setmana de la Igualtat, amb un programa d’activitats de sensibilització divers, que inclou xerrades, conferències i taules rodones, algunes d’elles relacionades amb l’art, el còmic i la denúncia de la misogínia.

27.02.2023

El programa de la Setmana de la Igualtat, coordinat per la Unitat d’Igualtat de la UPF i organitzat juntament amb altres entitats, serveis, associacions d’estudiants i àmbits de la Universitat, transcorrerà entre el 27 de febrer i el 10 de març, amb activitats repartides entre els diversos campus. En aquesta edició del 2023, la Setmana (encara s'estan acabant de tancar algunes propostes, que s'afegiran a la web) posarà èmfasi en diverses visions i disciplines que poden ajudar a fomentar la igualtat de gènere i a identificar pràctiques i actituds que fomenten el patriarcat.

la Setmana posará èmfasi en diverses visions i disciplines que poden ajudar a fomentar la igualtat de gènere i a identificar pràctiques i actituds que fomenten el patriarcat

En aquesta línia, el 9 de març, de 13.30 a 15.30 hores, l’auditori de Mercè Rodoreda del campus de la Ciutadella acull la conferència “Feminisme i misogínia. Apunts per frenar la ultradreta”, a càrrec de Lionel S. Delgado, filòsof i sociòleg, investigador de la Universitat de Barcelona. Segons Rosa Cerarols, professora del Departament d’Humanitats i directora de la Unitat d’Igualtat de la UPF, fa falta una mirada àmplia per abordar i visibilitzar aquesta problemàtica: “Cal plantejar-ho d’una manera transversal i interseccional, conèixer estudis i estratègies, tant econòmiques com polítiques, que fins i tot poden ajudar a diluir i invisibilitzar els avenços del moviment feminista."

Art, còmic i traducció, diferents disciplines per lluitar contra el patriarcat

Altres propostes d’activitats que ofereix la Setmana estan relacionades amb la creativitat i les disciplines artístiques, que poden tenir un paper important a l’hora de trencar estereotips i ajudar a la igualtat de gènere. Segons Rosa Cerarols, “en aquest sentit, és imprescindible posar-ho al centre, on l'humor, per exemple, és un instrument crític de denúncia que traspassa el llenguatge acadèmic i per tant, incorpora una dimensió més plural de la realitat de moltes dones, dins i fora de la universitat, però on el patriarcat ens afecta a totes”.

Circumscrita en aquest àmbit més creatiu i artístic, trobem la xerrada "L'art com a revolució femenina. Testimonis de violència masclista",  que transcorrerà el 2 de març, de 13.00 a 14.30 hores, a l’aula 40.S16 del campus de la Ciutadella, a càrrec de Mercè Vidal, llicenciada en història de l'art i màster en Estudis de la Dona pel DUODA-UB).

D’altra banda, el 7 de març, la plaça Gutenberg del campus del Poblenou acollirà la taula rodona "Dones i còmic", que serà moderada per Rosa Cerarols. Comptarà amb la participació de Flavita Banana, il·lustradora i vinyetista, i Iván Pintor, professor del Departament de Comunicació de la UPF.

Sense moure’ns del campus del Poblenou, dos dies més tard, el 9 de març, de 15.30 a 17.00 hores, a l’aula 55.309, transcorrerà una altra taula rodona, sota el títol "La veu de la dona traduïda", amb les intervencions de Marta Marfany i Jordi Martín Lloret, professors del Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge de la UPF, i Mireia Vargas, vinculada a la UAB. L'acte està organitzat per l’àmbit acadèmic de Traducció i Ciències del Llenguatge de la UPF i la Unitat d'Igualtat.

També el 9 de març s’ha programat a l’aula 40.S33 del campus de la Ciutadella la sessió “Networking per impulsar el talent femení", impartida per Esther Cid, psicòloga, emprenedora, mentora, consultora estrtègica i experta en assessorament de carreres professionals. Amb l'organització del Servei de Carreres Professionals de la UPF, és una oportunitat per descobrir com enfortir les iniciatives promogudes per dones, millorar les capacitats emprenedores i fomentar l’autolideratge femení.

Tanca el llistat d’activitats la taula rodona "Ni girlboss, ni mare: trencar amb els rols i les expectatives femenines", amb la presència de Samantha Villar i @Raquel_E31, que transcorrerà el 10 de març al campus de la Ciutadella (hora i lloc a concretar), organitzada per les associacions d’estudiants Time is Up i Deba-t.org.

05. Igualtat de gènere
10. reducció de les desigualtats