Vés enrere L’exposició “La màquina de pensar. Ramon Llull i l’ars combinatoria” obre les portes al CCCB

Amador Vega, catedràtic d’Estètica de la UPF, és el comissari de la mostra, que es podrà visitar del 14 de juliol a l’11 de desembre. El 13 de juliol, a l'auditori del CCCB, participarà en el debat inaugural “Un llenguatge universal? Ramon Llull, pensament i comunicació”, en el marc de la celebració de l'Any Llull a la Universitat.

11.07.2016

La màquina de pensar. Ramon Llull i l’Ars combinatoria”, comissariada per Amador Vega, catedràtic d’Estètica del Departament d’Humanitats de la UPF, es podrà visitar al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) del 14 de juliol a l’11 de desembre del 2016.

La mostra vol explorar l’impacte del filòsof Ramon Llull (1232-1316) en les arts, la literatura, la ciència i la tecnologia, i plasma la nova significació que aquesta figura controvertida pren en l’actualitat, en el marc del debat sobre els models de transmissió de saber.

Prèviament a l’obertura de l’exposició al públic, s’ha programat un debat inaugural, en el marc de l'Any Llull a la UPF, que sota el títol  “Un llenguatge universal? Ramon Llull, pensament i comunicació”, tindrà lloc el 13 de juliol,  a les 19.30 hores, a l’auditori del CCCB.

Hi prendran part el professor de la UPF Amador Vega, també comissari de l'Any Llull a la Universitat; Siegfried Zielinski, assagista i rector de l’Escola pública superior d’Art i Disseny de Karlsruhe; i Peter Weibel, artista conceptual, teòric de l’art i president del Centre per a l’Art i la Tecnologia dels Mitjans de Karlsruhe.

El debat (l’entrada és lliure) se centrarà en la possibilitat de reducció dels diversos llenguatges tècnics i els raonaments a un llenguatge formal universal, a partir de l’intent que va fer Ramon Lull de crear un sistema lògic de figures per validar o refutar els arguments expressats als debats teològics, científics i humanístics de la seva època.

S’intentarà respondre a preguntes com ara si és possible intercanviar i avaluar judicis segons uns mecanismes combinatoris per comunicar-se, o com els nous mitjans de comunicació condicionen la construcció i la recepció de continguts lingüístics complexos.

L’Ars combinatoria com a precedent de les TIC

La màquina de pensar. Ramon Llull i l’Ars combinatoria” dóna a conèixer aspectes sorprenents i desconeguts del pensament de Ramon Llull, i proposa entendre l’ars combinatoria com un precedent de les noves tecnologies de la informació. La mostra combina la documentació històrica i les mirades més recents d’artistes (més de quaranta) que s’han inspirat en l’obra de Llull, com ara David Link, Ralf Baecker i Perejaume.

L’Ars combinatoria és el mètode de coneixement inventat per Llull, que proposa la unitat dels diferents sabers de l’època, i que havia de dur, mitjançant la raó, la demostració i el diàleg, a la pau entre les religions.

Es tracta d’un model complex de realitat en el qual, com una gran xarxa, estan implicats el món, l’home i Déu. Representa un complex mecanisme de figures geomètriques i símbols que combinen lletres i conceptes, i s’anuncia com un nou saber amb pretensions universals.

Per tal d'interrelacionar totes les disciplines del coneixement del seu temps (astronomia, filosofia, teologia, lògica, medicina, dret…) Ramon Llull va crear l’Ars magna: la intersecció de totes aquestes disciplines conformava la realitat.

Celebració de l’Any Llull a la UPF

Amador Vega és el comissari de l’Any Llull a la UPF, que ha inclòs al llarg d’aquest curs acadèmic 2015-2016 diferents activitats a la Universitat. D’una banda, la instal·lació de l’escultura “L’escala de l’enteniment”, de l’artista Alfonso Alzamora, al campus de la Ciutadella, una peça donada per la Fundació Vila Casas a la Universitat, i que es va inaugurar el 30 de març.

D’altra banda, la sessió pública del seminari sobre l’Ars magna, amb el ballarí i coreògraf Cesc Gelabert, que va tenir lloc el passat 15 de juny, en el marc d’un seminari del màster en Estudis Comparatius de Literatura, Art i Pensament.