Vés enrere L'Aliança 4 Universitats es consolida i s'acorden nous projectes de col·laboració conjunta

Rectors i vicerectors de les universitats Autònoma de Madrid, Autònoma de Barcelona, Carlos III de Madrid i Pompeu Fabra han fet avui un seguiment dels projectes de col·laboració en curs en els àmbits de la mobilitat del PDI i la projecció internacional del grup.
09.12.2008

La UPF ha acollit avui una reunió de treball de l'aliança de quatre universitats (Autònoma de Madrid, Autònoma de Barcelona, Carlos III de Madrid i Pompeu Fabra), coneguda com A4U, que ha tingut lloc al nou edifici del carrer Wellington del campus de la Ciutadella. L'aliança és fruit d'un acord de col·laboració signat el 29 de gener d'enguany, amb l'objectiu de fomentar la mobilitat de professors i doctors entre els quatre centres que el van subscriure, a més d'incrementar l'eficiència i projecció internacional del grup.

Els rectors de l'A4UA la trobada de l'A4U hi han participat els equips directius de cadascuna d'aquestes institucions, encapçalats pels seus rectors: Ángel Gabilondo (UAM), Josep Joan Moreso (UPF), Lluís Ferrer (UAB) i Daniel Peña (UC3M) (a la imatge, d'esquerra a dreta).

El conveni subscrit per A4U fixava l'actuació conjunta de les universitats per un període inicial de cinc anys, prorrogables, en els àmbits del desenvolupament de la carrera acadèmica i foment de la mobilitat del personal docent i investigador; l'impuls a projectes docents i de recerca en el marc de l'EEES; i el foment de les relacions internacionals i de projecció internacional de les quatre universitats de manera conjunta.

Ara s'ha decidit constituir formalment l'A4U com a associació amb personalitat jurídica pròpia. Tanmateix, la redacció dels estatuts de la futura associació ja està en una fase molt avançada.

La primera convocatòria conjunta de mobilitat de PDI ha permès contractar dotze doctors

El març del 2008 es va fer la primera convocatòria conjunta de places per a joves doctors en aplicació del conveni específic de mobilitat de doctors signat pels representants de la'A4U el 29 de gener del 2008. En aquesta convocatòria, cada universitat va convocar tres places (dotze en total) destinades a un doctor de cadascuna de les altres universitats per fomentar la mobilitat. En total es van convocar dotze places per a estades de dos anys amb una retribució bruta anual de 25.567 € (quantitat equivalent a la del Programa Juan de la Cierva).

De las 56 sol·licituds rebudes, 46 van ser vàlides. La resta corresponen a sol·licituds per a estades a la mateixa universitat d'origen o provinents d'altres universitats. Finalment, després d'un procés de selecció, la distribució definitiva de les estades dels diferents investigadors d'aquesta convocatòria (els primers ja ja es van incorporar a les seves universitats de destí el setembre passat) va ser la següent:

Quatre doctors de la UAB visitaran la UAM (2), la UC3M (1) i la UPF (1)

Cinc doctors de la UAM faran estades a la UAB (1), la UC3M (2) i la UPF  (2).

Dos doctors de la UC3M es desplaçaran a la UAB (1) i a la UAM (1).

Un doctor de la UPF visitarà la UAB.

Obertura d'una oficina de l'A4U a Brussel·les abans de finals d'any Foto de grup de l'A4U

Les universitats de l'A4U han acordat posar en marxa una oficina a Brussel·les per impulsar les activitats d'investigació de les quatre universitats, en el marc de les institucions i programes de la Unió Europea.

Algunes de les funcions principals de l'oficina, que es preveu obrir abans de finals d'any, són les següents: identificar temes prioritaris i científics de prestigi en cadascuna de les quatres universitats; actuar davant la UE per afavorir la incorporació d'aquests temes científics prioritaris en les futures convocatòries del Programa Marc de Recerca;recolzar institucionalment el PDI en les seves relacions amb les institucions europees; oferir espai i suport logístic al PDI en les seves activitats científiques a Brussel·les; i recolzar i informar el PDI, en coordinació amb les oficines de projectes europeus de cada universitat, en matèria de convocatòries, seguiment de sol·licituds i de projectes en curs, etc.

S'ha arribat a un acord amb el CSIC per ubicar la nova oficina de l'A4U en uns espais de la seu que el CSIC té a Brussel·les, a l'edifici de la rue du Trône, 62. El setembre passat es va publicar un anunci a la premsa per contractar el director de l'Oficina.

Estand  conjunt en una fira educativa a la Xina

L'A4U participarà amb un estand conjunt a la propera fira educativa "China Education Expo'08", que se celebrarà a Beijing, Xina, els pròxims dies 18 i 19 d'octubre. L'aliança ha elaborat per aquest motiu un catàleg conjunt amb els programes de grau i postgrau que les quatre universitats ofereixen en llengua anglesa. Alguna universitat ja havia participat de forma individual en aquesta fira els dos anys anteriors.

Es projecta crear un grau conjunt i iniciar uns diàlegs Barcelona - Madrid

S'ha avançat en la creació - a llarg termini - d'una oferta de grau conjunta entre les quatre universitats, una titulació transversal dirigida a un nombre reduït d'estudiants que cursarien dos anys del seu grau a Barcelona i els altres dos a Madrid.

També s'estudiarà la proposta, prevista de cara el 2009, de crear un Fòrum de Diàleg Barcelona - Madrid en què, amb la col·laboració d'institucions socioculturals com el CCCB de Barcelona o el Círculo de Bellas Artes de Madrid, les quatre universitats treballarien en programes conjunts d'interès social, abordant temes culturals, econòmics o d'actualitat.