Vés enrere Gianmarco León-Ciliotta guanya una beca Leonardo de la Fundación BBVA per avaluar el Pla Pilot de la Renda Bàsica Universal del Govern català

L’investigador Ramón y Cajal del Departament d’Economia i Empresa de la UPF, en col·laboració amb Ivàlua, utilitzarà metodologies experimentals per estudiar els efectes causals a nivell individual i els d’equilibri general sobre l’oferta i la demanda laboral.

18.10.2022

Gianmarco León-Ciliotta, investigador Ramón y Cajal del Departament d’Economia i Empresa de la UPF, ha obtingut recentment una beca Leonardo, en el marc de l’edició 2022 de la convocatòria de Beques Leonardo a Investigadors i Creadors Culturals de la Fundación BBVA.

Gianmarco León-Ciliotta: "Serà la primera avaluació d'un programa d'aquestes característiques per a un país desenvolupat"

L’investigador de la UPF, també vinculat a la Barcelona School of Economics (BSE) i a l’IPEG, portarà a terme el projecte “La Renda Bàsica Universal: efectes individuals i agregats d’un experiment de política pública”, que ha estat escollit dins de la categoria d’economia, ciències socials i jurídiques de la convocatòria.

Catalunya posarà en marxa el 2023 un Pla Pilot de Renda Bàsica Universal (RBU) amb una durada de dos anys. Diversos ciutadans percebran una transferència mensual fixa, independent del seu nivell d'ingressos o estatus laboral.

Per generar evidència científica que fonamenti el disseny de les polítiques públiques, l’avaluació del pla pilot utilitzarà metodologies experimentals per estudiar els efectes causals a nivell individual i els d’equilibri general sobre l’oferta i la demanda laboral i l’ús de serveis públics.

L‟avaluació la durà a terme l’Institut Català d‟Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua) en col·laboració amb el professor León-Ciliotta. "Serà la primera avaluació d'un programa d'aquestes característiques per a un país desenvolupat" i “una fita en l'avaluació de polítiques públiques abans de la seva implantació”, afirma l’investigador Ramón y Cajal de la UPF.

Expert en economia política, organitzacional i del desenvolupament

Gianmarco León-Ciliotta (Lima, Perú, 1980), doctor per la Universitat de Califòrnia a Berkeley (Estats Units), ha treballat al Banc Mundial i al Banc Interamericà de Desenvolupament i ha publicat a revistes com Journal of Political Economy, Journal of the European Economic Association, Review of Economics and StatisticsAmerican Economic JournalAmerican Journal of Political Science, entre altres.

Per a la seva recerca, centrada en l’economia política, organitzacional i del desenvolupament, utilitza dades observacionals i experiments de camp per estudiar qüestions relacionades amb la selecció i els incentius dels treballadors del sector públic, i la selecció en política, explorant com les diferents institucions de rendició de comptes afecten la política pública.

Ponent habitual a universitats d'Europa, els Estats Units i Llatinoamèrica, els seus projectes han atret fons del Banc Mundial, la Fundació Bill i Melinda Gates o el J-PAL de l'Institut Tecnològic de Massachusetts.

Uns ajuts per a investigadors en en un estadi intermedi de la seva carrera

Les Beques Leonardo estan destinades a donar suport a projectes personals d'investigadors i creadors culturals en estadis intermedis de la seva carrera, entre 30 i 45 anys, que es caracteritzin per una producció científica, tecnològica o cultural significativa.

Les beques, dotades cadascuna d'elles fins a 40.000 euros, es poden desenvolupar en un termini temporal d'entre 12 i 18 mesos. En aquesta convocatòria de 2022 s'han rebut un total de 884 sol·licituds, i se n'han seleccionat un total de 60, repartides en nou categories: Ciències bàsiques; Matemàtiques; Biologia i Biomedicina; Ciències del Medi Ambient i de la Terra; Enginyeries i Tecnologies de la Informació; Economia, Ciències Socials i Jurídiques; Humanitats; Música i Òpera; i Creació literària i Arts Escèniques.

10. reducció de les desigualtats

Per a més informació