Vés enrere Andrea Caggese obté un ajut de l'Institut Banc Europeu d'Inversions per estudiar la relació entre tecnologia, productivitat i polítiques públiques

El professor de Departament d'Economia i Empresa de la UPF, juntament amb una investigadora d'ESADE, portarà a terme durant els propers tres anys el projecte "Intangibles, Technology Diffusion and Public Policies: Implications for Firm Investment, Market Structure and Aggregate Productivity", en el marc de el programa EIBURS de mecenatge a favor de la recerca universitària del Grup BEI.

12.05.2021

Andrea Caggese, professor agregat del Departament d'Economia i Empresa de la UPF, vinculat al Centre de Recerca en Economia Internacional (CREI-UPF) i a la Barcelona GSE, serà l'investigador principal del projecte "Intangibles, Technology Diffusion and Public Policies: Implications for Firm Investment, Market Structure and Aggregate Productivity".

El professor Caggese durà a terme el projecte amb la col·laboració d'un equip d'Investigadors de la UPF, Isaac Baley, Manuel García Santana i Priit Jeenas, i d'ESADE Business School, Carolina Villegas-Sanchez (co-investigadora principal) i Vicente Bermejo. Hi participen també tres estudiants de doctorat de la UPF, Andrea Chiavari, Sampreet Goraya and Andrea Sy.

El projecte es fa ressò que les empreses més joves i menys productives els costa cada vegada més millorar la seva tecnologia i productivitat i competir amb les organitzacions que lideren el mercat.

El projecte està finançat gràcies a un ajut obtingut en la convocatòria "Firm competitiveness, growth and digitalisation" del programa de mecenatge EIBURS, promogut per l'Institut Banc Europeu d'Inversions, dins el Grup Banc Europeu d'Inversions (que inclou el Banc Europeu d'Inversions, BEI, i el Fons Europeu d'Inversions, FEI).

La recerca, que transcorrerà entre els anys 2021 i 2023 (es tracta de la primera col·laboració entre la UPF i el Grup BEI), està dotada amb 300.000 euros, dels quals 240.000 corresponen a la UPF i 60.000 a ESADE. Respon a l'interès del Grup BEI per a l'estudi de la competitivitat, el creixement de les empreses, la innovació, l'accés al finançament i la inversió.

Un projecte amb dues parts diferenciades, ambdues amb dimensió macro i micro

La primera part del projecte que liderarà Andrea Caggese, titulada "Difusió de capital i tecnologia intangible: mesurament i implicacions per al creixement de la productivitat, el poder de mercat i la desigualtat salarial", està motivada per l'actual context de desacceleració del creixement de la productivitat, que ja es va detectar des de la crisi de 2008, un tema que preocupa el Grup BEI i és de gran importància per als responsables polítics.

La dinàmica canviant de difusió i adopció de tecnologia sembla crucial per explicar aquesta tendència. En aquest sentit, el projecte es fa ressò que les empreses més joves i menys productives els costa cada vegada més millorar la seva tecnologia i productivitat i competir amb les organitzacions que lideren el mercat: això desincentiva l'entrada d'aquestes companyies joves al mercat, redueix la competència i augmenta el poder de monopoli de les empreses dominants, al mateix temps que els incentius d'aquestes últimes per invertir en la millora de la productivitat disminueixen. El projecte investigarà els factors que expliquen els vincles entre el progrés tecnològic, la difusió de la tecnologia i els resultats de mercat, i les implicacions per a la productivitat agregada.

La segona part, "El paper de promoció de la inversió de la política governamental: mesurament i implicacions per a la desassignació de capital i el creixement a llarg termini", considera que un dels elements més importants que afecten la inversió a nivell d'empresa i el creixement a llarg termini a Europa és el paper crucial que juguen les polítiques governamentals: la contractació pública és una de les principals partides de la despesa pública, i els governs són els principals compradors d'algunes indústries importants com la construcció, el transport, la gestió de residus i l'energia.

La importància de les polítiques governamentals serà encara més gran en els propers anys, ja que la crisi de la covid continuarà plantejant reptes econòmics significatius per a tots els països. El projecte investigarà la importància de les dues eines polítiques principals que els governs tenen disponibles per afectar l'assignació de recursos -despeses governamentals, mitjançant projectes de contractació pública, i polítiques fiscals associats- en la promoció de la inversió privada.

Les dues parts del projecte centraran la seva anàlisi en dues dimensions. D'una banda, des de la perspectiva "micro", estudiaran l'impacte de la difusió i l’adopció de noves tecnologies i de les polítiques governamentals a l'hora de determinar la innovació, inversió i el rendiment a nivell d'empresa. De l'altra, des de la perspectiva "macro", analitzarà les implicacions agregades en termes de productivitat, desassignació de capital, propagació de xocs tecnològics i creixement a llarg termini.

Uns ajuts competitius per fer recerca en temes d'interès del Grup BEI

Els ajuts de recerca EIBURS proporcionen fins a 100.000 euros anuals durant tres anys als centres de recerca que treballen en temes d'interès per al Grup Banc Europeu d'Inversions. Estan gestionats pel programa de coneixement de l'Institut, que fomenta les relacions del Grup amb universitats i instituts de recerca.

Els ajuts s'atorguen mitjançant un procediment competitiu a departaments universitaris i centres de recerca de la Unió Europea i de països candidats a entrar a la UE. Fins ara s'han finançat 31 projectes de recerca EIBURS liderats per 26 universitats (entre les quals la UPF) i centres de recerca d’onze països.

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació