Vés enrere ICREA va celebrar deu anys de foment de la recerca a Catalunya

ICREA va celebrar deu anys de foment de la recerca a Catalunya

L'auditori del campus de Ciutadella va acollir l'acte commemoratiu. La UPF, amb trenta-cinc investigadors, reuneix el 30% dels ICREA que treballen a les universitats.
28.03.2011

El rector Josep Joan Moreso durant la seva intervencióEl passat 25 de març va tenir lloc a l'auditori del campus de la Ciutadella l'acte de celebració del desè aniversari de la creació d'ICREA, que va reunir a la pràctica totalitat dels investigadors contractats per aquesta fundació de la Generalitat de Catalunya que fomenta la recerca d'alt nivell per mitjà d'un procés de selecció basat en el talent científic.

L'acte va començar amb les paraules de benvinguda del rector de la UPF, Josep Joan Moreso. Seguidament van intervenir el conseller d'Economia i Coneixement, Andreu Mas-Colell; el primer director d'ICREA (2001-2004), Salvador Barberà, i l'actual director, Jaume Bertranpetit.

La segona part de la celebració va incloure la participació d'una quinzena d'investigadors ICREA, entre ells els professors de la UPF Arcadi Navarro i Marta Reynal-Querol, els quals van pujar a l'escenari per explicar, en un to lúdic i festiu, quina seria la seva recerca l'any 2030.

La UPF compta amb 35 investigadors ICREA

Des de la seva creació l'any 2001, la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats (ICREA) ha contractat un total de 266 investigadors que treballen a les universitats i els centres de recerca de Catalunya, duent a terme una activitat científica de primer ordre i d'escala internacional. Una dada significativa és que els investigadors ICREA, provinents d'arreu del món, han copat aproximadament un 25% del total de beques del Consell Europeu de Recerca a l'Estat i han generat 62 patents des de l'any 2004.

Actualment ICREA té contractats 229 investigadors en especialitats molt diverses: un 31% en ciències de la vida i medicina, un 27% en ciències experimentals i matemàtiques, un 10% en ciències socials, un 16% en humanitats i un 16% en àrees tecnològiques. La mitjana d'edat és de 46 anys d'edat, per sota dels 40 anys se situa el 22% dels investigadors, entre 40 i 50 un 57% i el restant 21% per sobre dels 50 anys. El conseller Andreu Mas-Colell s'adreça als assistents a l'acte

Des dels inicis del programa, la UPF compta amb una proporció rellevant d'investigadors ICREA. Concretament,  trenta-cinc investigadors, el 15,3% del total d'investigadors contractats (229). Per universitats, la UB compta amb 41 investigadors, la UAB amb 26, la UPC amb 6, la URV amb 5, la UdG 3 i la UdL 2. La UPF reuneix el 29,66 % dels investigadors amb contracte vigent en una universitat catalana.

Per àmbits dins de la UPF, quinze investigadors pertanyen a Ciències Socials, deu a Humanitats, cinc a Ciències de la Vida i Medicina, quatre a Tecnologia i un a Ciències Experimentals i Matemàtiques.

A més, si es considera  el Grup UPF, cal sumar onze investigadors més del Centre de Regulació Genòmica (CRG) i dos investigadors de l'Institut Municipal d'Investigació Mèdica - Hospital del Mar, ambdós, centres de recerca adscrits a la UPF.

L'activitat dels Professors d'Investigació i Investigadors ICREA és complementària de la dels centres de recerca existents a Catalunya, amb el quals ICREA col·labora activament, per tal d'acomplir el seu objectiu que no és altre que impulsar el desenvolupament de la recerca i el coneixement científic, humanístic i tecnològic en benefici de la societat.