Vés enrere Gens, cèl·lules i embrions en el desenvolupament i l'evolució: Pere Alberch, 25 anys després

Científics del departament MELIS de la UPF i de l'EMBL Barcelona han organitzat aquest simposi per parlar de la feina del visionari científic català Pere Alberch, que va morir fa 25 anys. Alberch va estudiar la relació entre gens, cèl·lules i l'evolució dels organismes tant des d'una perspectiva experimental com des d'una perspectiva teòrica.

08.11.2023

Els últims quaranta anys han sigut testimonis d’una profunda transformació en la nostra visió del desenvolupament dels animals, passant d'una caixa negra multicel·lular on, amb el temps, un grup de cèl·lules s’organitza en forma d'òrgans i teixits, a una explicació detallada d'aquest procés en termes d'expressió gènica, activitat multicel·lular i morfogènesi.

Aquesta nova perspectiva ha generat preguntes sobre la relació entre els gens, les cèl·lules i els organismes que estan influint en la nostra concepció de l'evolució. Un argument que es fa ressò de les idees i qüestions expressades de manera visionària per Pere Alberch, el biòleg evolutiu català que va morir el 1998 en plena joventut a 43 anys, deixant una empremta intel·lectual que ha resistit el pas del temps.

Present i passat es trobaran al simposi “Gens, cèl·lules i embrions en el desenvolupament i l'evolució: Pere Alberch, 25 anys després” els dies 9 i 10 de novembre a l'Auditori del Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona (PRBB).

"El simposi va sorgir de les nostres converses amb Denis Duboule, de l'EPFL Suïssa, i James Sharpe, el cap de l'EMBL Barcelona, sobre les aportacions relatives de les cèl·lules i els gens al desenvolupament d'un organisme i la constatació que aquestes idees ja havien estat debatudes per Alberch a la dècada dels noranta", declara Alfonso Martínez-Arias, investigador ICREA del Departament de Medicina i Ciències de la Vida (MELIS) de la UPF.

Segons els organitzadors, "el 25è aniversari de la seva mort prematura ofereix l’oportunitat de tenir una visió del camp i veure com les seves idees son a la base de les idees actuals de la biologia evolutiva del desenvolupament". Amb aquest objectiu, el simposi reunirà un grup de ponents de renom internacional, alguns dels quals són descendents intel·lectuals directes i col·laboradors d'Alberch, per celebrar la seva obra i llegat en la interfície de l'evolució, la genètica i la biologia cel·lular.

Una oportunitat de tenir una visió del camp i veure com les idees de Pere Alberch son a la base de les idees actuals de la biologia evolutiva del desenvolupament

És particularment emocionant la participació de Neil Shubin, el primer doctorand de Pere Alberch, que ara és un conegut paleontòleg de la Universitat de Chicago, i que va descobrir el Tiktaalik. L'element perdut entre criatures marines antigues i les primeres criatures que van caminar a terra. També hi participarà Frieston Galis, del Centre de Biodiversitat de Leiden, que segueix el llegat d'Alberch estudiant el paper de les restriccions en el desenvolupament i la selecció en la formació dels plans corporals, o Cliff Tabin, de la Universitat de Harvard, que estudia l'evolució de característiques complexes.

Una altra faceta de la ciència d'Alberch va ser la seva implicació en la divulgació científica a través dels museus. Una tasca que va desenvolupar quan va tornar a Espanya per dirigir el Museu de Ciències Naturals de Madrid, on va iniciar una tasca de modernització després d'un període als Estats Units. Aquest aspecte de la seva carrera també estarà representat en el simposi.

L'esdeveniment compta amb el suport de la Fundació Catalana per a la Recerca, el Museu de Ciències Naturals de Barcelona i el Barcelona Institute of Science and Technology (BIST).

03. Salut i benestar
04. Educació de qualitat