Vés enrere Els infants menors d’un any ja tenen el seu web educatiu

Els infants menors d’un any ja tenen el seu web educatiu

“Abans de les primeres paraules”, una eina que potencia les habilitats comunicatives dels nadons,  desenvolupada pels equips de Pilar Prieto (ICREA-UPF) i Laura Bosch (UB), coordinadores del Grup d’Estudis de la Prosòdia i del Grup d’Atenció, Percepció i Adquisició del Llenguatge, respectivament, en el marc del programa RecerCaixa.
24.11.2015

El web “Abans de les primeres paraules” està disponible en tres idiomes (català, castellà i anglès) i explica de manera molt divulgativa quins són els trets comunicatius que mostren els nens en l’etapa prelingüística i com es poden estimular per tal d’afavorir el desenvolupament del llenguatge i la interacció social posterior, mitjançant una àmplia galeria de vídeos, consells pràctics i material didàctic que ha comptat amb la participació d’un grup d’experts internacionals en didàctica.

El projecte ha estat dut a terme pels equips que lideren Pilar Prieto, coordinadora del Grup d’Estudis de Prosòdia i investigadora ICREA del Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge de la UPF, i Laura Bosch, coordinadora del Grup d’Atenció, Percepció i Adquisició del Llenguatge (APAL) del Departament de Psicologia Bàsica de la Universitat de Barcelona, amb participació de la Universitat de Sheffield (Regne Unit) i dins del programa de recerca d’excel·lència RecerCaixa, que impulsa l’Obra Social ”la Caixa” en col·laboració amb lAssociació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP).

L’etapa prelingüística és crucial per al desenvolupament del bebè

Se sap que durant l’etapa prelingüística, els infants són capaços de reconèixer els patrons prosòdics de la llengua (accent, ritme i entonació), diferenciar sons i entendre el significat d’algunes paraules, i que desenvolupen estratègies de comunicació i d’interacció amb l’adult que actuen com a precursores del llenguatge.

El projecte aglutina la informació científica fruit de la recent recerca duta a terme per aquestes investigadores en què demostren que les diferents estratègies comunicatives dels nadons entre els 0 i els 12 mesos d’edat, com ara la integració entre les vocalitzacions i el gest d’assenyalar, són rellevants per al seu futur desenvolupament lingüístic i social.

El web permet que pares i educadors facin un seguiment de l’evolució del nadó

Per tant, l’objectiu del projecte ha estat doble: d’una banda, aprofitar les TIC per posar a l’abast de pares i educadors els coneixements més recents sobre quins són els precursors del llenguatge i sensibilitzar-los de la importància de potenciar-los i, de l’altra, estudiar aquests precursors des d’una perspectiva multidisciplinària integradora, i avaluar l’efecte de les respostes dels adults en el seu desenvolupament.

Per potenciar aquestes habilitats, el web s’estructura en diversos apartats que mostren, de manera evolutiva i mes rere mes, com es desenvolupa la comunicació i els inicis de l’aprenentatge del llenguatge en els nens dels 0 als 12 mesos , així com quins són i quan apareixen els precursors del llenguatge: la percepció del ritme i de l’entonació d’una llengua, els primers sons que emet, l’inici del balboteig, el seguiment amb la mirada, el gest d’assenyalar, etc.

En cada cas s’ofereix informació pràctica i uns exemples d’interacció per fomentar-ne el desenvolupament de manera natural per mitjà de material audiovisual que mostra diversos nens i els seus pares en espais de la llar de famílies que han col·laborat voluntàriament en aquesta iniciativa.

Un dels beneficis que es poden derivar del projecte és la futura creació de protocols de reconeixement i detecció primerenca de perfils de risc sobre els quals dur a terme accions preventives, que podrien contribuir significativament a reduir la presència de dificultats de comunicació i llenguatge en edats més avançades del desenvolupament.

Treballs de referència:

Esteve-Gibert, N.; Prieto, P.; Pons, F. (2015). “Nine-month-old infants are sensitive to the temporal alignment of prosodic and gesture prominences”.Infant Behavior and Development, 38, p. 126-129.

Igualada, A.; Bosch, L.; Prieto, P. (2015).“Language development at 18 months is related to multimodal communicative strategies at 12 months.Infant Behavior and Development, 39, p. 42-52.