Vés enrere La lliçó inaugural de Publicitat reflexiona sobre la importància dels valors en la direcció de la comunicació institucional i empresarial

Ana Palencia, directora de Comunicació i Sostenibilitat d’Unilever, ha estat l’encarregada de pronunciar la lliçó inaugural del grau en Publicitat i Relacions Públiques.

06.11.2023

La lliçó inaugural del grau en Publicitat i Relacions Públiques de la UPF, celebrada aquest matí a l’auditori del campus del Poblenou, ha versat sobre la importància dels valors en la direcció de la comunicació institucional i empresarial. Ana Palencia, directora de Comunicació i Sostenibilitat d’Unilever Espanya, ha estat l’encarregada de pronunciar la lliçó d’enguany d’aquests estudis.

Sota el títol “Valors per créixer: què fa una directora de comunicació en una companyia com Unilever?”, Palencia ha exposat molts dels valors que han estat claus al llarg de la seva carrera professional, a més de descriure algunes de les tasques associades a la figura de DIRCOM (director/a de comunicació). La seva intervenció l'han seguida des de l'auditori de campus del Poblenou estudiants del grau en Publicitat i Relacions Públiques de la Universitat, amb qui després ha compartit un torn obert de preguntes.

Amb 17 anys d’experiència com a DIRCOM a Unilever a Espanya, Palencia ha sintetitzat així les funcions d’aquesta figura professional: “El que faig es protegir i desenvolupar la reputació de la companyia per convertir-la en un avantatge competitiu perquè la nostra gent i els nostres stakeholders li donin suport i la defensin”. Ha exposat que s’ocupa de tasques de comunicació interna i externa i de la relació amb els mitjans de comunicació i amb els stakeholders de la companyia, així com de la promoció dels valors de la sostenibilitat, amb què està compromesa Unilever. També ha subratllat que, com és propi de la figura del DIRCOM, exerceix com a consellera estratègica del comitè de direcció.

Per a Palencia, els valors són el que marquen la diferència en un context amb molts professionals amb un elevat nivell formatiu

Ana Palencia, que va assumir les funcions de DIRCOM el 2006 quan ja portava 5 anys treballant a la companyia en d’altres funcions relaciones amb l’I+D o el control de qualitat, ha destacat la importància de ser “flexible” dins d’una mateixa empresa i d’aprofitar les oportunitats que sorgeixin per enfocar-se cada vegada cap a posicions professionals que s’ajustin més a les pròpies “fortaleses” i “propòsits professionals”. En un context en què hi ha un gran nombre de professionals amb un alt nivell formatiu, Palencia ha considerat que és “l’actitud”, “el sacrifici i l’esforç” i “la passió i la perseverança” el que sovint acaben marcant la diferència i aportant valor afegit als professionals.

Ana Palencia, pronunciant la lliçó inagural.

La directora de Comunicació i Sostenibilitat d’Unilever també ha remarcat la importància “d’aprendre de les dificultats i dels errors” i de “la gestió de les crisis”. En el seu cas, ja abans d’assumir la direcció de comunicació, es va enfrontar a la denominada “crisi de les vaques boges” quan era manager de nutrició de la companyia. També ha hagut d’entomar crisis vinculades a la reputació d’alguns dels productes de l’empresa i exercir tasques de relacions públiques per convèncer institucions o stakeholders sobre les qualitats i bondats de nous productes que la companyia volia llançar al mercat.

La DIRCOM d’Unilever ha volgut posar en valor l’esperit d’equip dins de les empreses i les organitzacions: “O guanyem tots o perdem tots” – ha resumit Palencia, que considera que totes les persones vinculades a una empresa poden influir en major o menor grau en la seva imatge i reputació. “Tots els treballadors i treballadors són ambaixadors de l’empresa dins dels seus cercles de relació” – ha assegurat Palencia, tot remarcant la importància de la comunicació interna també pel que fa a la reputació empresarial.

La trajectòria d’Ana Palencia

La directora del grau en Publicitat i Relacions Públiques, Mònika Jiménez, ha estat l’encarregada de presentar l’encarregada de la lliçó inaugural d’enguany d’aquests estudis, Ana Palencia, una ponent que s’ha convidat pel seu perfil professional i per “posar en valor el paper de les dones en posicions de lideratge en el món de la comunicació”.

Ana Palencia és directora de Comunicació Corporativa i Sostenibilitat d’Unilever Espanya des de l’any 2006, si bé porta més de 2 dècades vinculada a aquesta companyia en diferents càrrecs vinculats a les àrees d’I+D, Qualitat i Nutrició. Llicenciada en Ciències Químiques l’any 1991, posteriorment va fer un programa de doctorat en Nutricía i Metabolisme i compta amb una dilata experiència en el món de la comunicació corporativa. També forma part del Patronat i del Consell Rector de la UPF-BSM.

04. Educació de qualitat
05. Igualtat de gènere