Vés enrere ‘Dones i cinema: la nova onada de cineastes catalanes’ guanya el IX Premi Domènec Font en Comunicació

Sira Ruiz Abaurrea, de l'Institut Moisès Broggi, va ser la guanyadora del primer premi d'aquest guardó, convocat per la Facultat de Comunicació amb l'objectiu de premiar els millors Treballs de recerca de Batxillerat en els diferents àmbits de la Comunicació.
22.06.2021

La Facultat de Comunicació ha celebrat aquest divendres 18 de juny el lliurament de el IX Premi Domènec Font al millor treball de recerca de batxillerat en Comunicació, que comprèn les disciplines de Periodisme, Comunicació Audiovisual i Publicitat i Relacions Públiques. La cerimònia va tenir lloc a l'auditori del campus del Poblenou, en format reduït i retransmès en directe, a les 17.00 hores.

El degà de la Facultat de Comunicació, Carles Pont, va donar la benvinguda a l'acte, presidit per Alan Salvadó, coordinador docent del grau en Comunicació Audiovisual; Cristina Perales, coordinadora docent del grau en Periodisme i Reinald Besalú, coordinador docent del grau en Publicitat i Relacions Públiques, tots ells membres del jurat encarregat de triar els premiats entre els 58 treballs presentats, 13 dels quals finalistes.

Una visió del cinema des de la perspectiva de gènere, primer premi

Foto de les guanyadores del Premi

Sira Ruiz Abaurrea, de l'Institut Moisès Broggi de Barcelona, va ser la guanyadora de l'IX Premi Domènec Font de Comunicació pel seu treball Dones i cinema: la nova ona de cineastes catalanes. L'obra de Ruiz Aburrea analitza el que els mitjans de comunicació han denominat “la nova ona de cineastes catalanes”, i qüestiona si realment es pot parlar d'una nova escola de cinema a Catalunya feta per dones. Cristina Perales li va lliurar el diploma i el premi de 1.000 euros.

D'acord amb el jurat, es tracta d'un treball que “no sols aconsegueix provar una hipòtesi, sinó que serveix per a constatar la discriminació actual de les dones en el sector del cinema”. Aquesta aportació al coneixement i per estudiar un tema d'actualitat contemporani han estat els motius de la seva selecció com a treball guanyador.

Segons premis

En aquesta edició, van anar dues els treballs premiats: The utopian dream a feminist advertisement, d'Aina Palmada Margarit (Institut Bisbe Sivila) i L'impacte del Big Data en la democràcia, d'Aina Gomila Olvera (Institut Montserrat). Cristina Perales va ser l'encarregada de lliurar el diploma i el premi de 500 euros.

La tesi d'Aina Palmada Margarit consisteix en una anàlisi sobre la consciència de la població sobre l'existència de masclisme i sexisme en la publicitat en funció de l'edat, alhora que investiga les conseqüències legals de la utilització d'aquesta mena d'anuncis. D'acord amb el jurat, destaca a causa de “la rigorositat de la metodologia i que tracta un tema de gran rellevància per a la publicitat”.

El treball d'Aina Gomila Olvera gira entorn del concepte de Big Data, per a això aprofundeix en el seu significat i en casos en els quals ha intervingut en processos electorals. A més, realitza una entrevista a la Doctora Sara Suárez-Gonzalo, experta en el camp. “La seva capacitat crítica i la visió madura en l'exposició dels casos d'estudi” han estat els motius del jurat per a seleccionar aquesta obra.

Esments especials

Biel Castro Muros, Lucas De Parellada Celma i Teo Nicolau Martín, de l'Escola Pia Nostra Senyora, van rebre l'esment especial per una recerca innovadora en el camp de les arts escenogràfiques. El seu treball, Quan l'immortal mor, explora les arts audiovisuals en les representacions escèniques i observa com les dues disciplines són capaces de combinar-se i potenciar-se, i inclou una reflexió sobre la mortalitat de l'audiovisual, responent a la pregunta “El teatre pot fer a l'audiovisual efímer?”.

Oriol Martín Moliner, dels Jesuïtes de Gràcia-Col·legi Kostka, va rebre un esment especial per una recerca que posa en valor l'ofici dels corresponsals de guerra, els periodistes silenciats amb la seva obra Periodistes de guerra: un ofici de vida. Aquesta recerca posa de manifest l'imprescindible i important d'aquest ofici, que permet transmetre a la resta de la societat la realitat cruel i injusta que viuen les persones en els conflictes en zones de conflicte bèl·lic.

Premi Domenech Font de Comunicació 2020-2021

Notícia publicada per: