Vés enrere Un innovador projecte combina la recerca i els estudis de postgrau en neurociències

PIRE-PICCS, amb Gustavo Deco, director del Centre de Cognició i Cervell i investigador ICREA del DTIC, com a investigador principal, comença l’1 de desembre i oferirà els propers dos anys un ampli ventall d'oportunitats d'educació i d'investigació en centres internacionals.

02.12.2015

PIRE-PICCS (Program in Cognitive, Computational and Systems Neuroscience) és un projecte que s’emmarca en la Convocatòria d’Accions de Programació Conjunta Internacional del Ministeri d’Economia i Competitivitat de l’Estat espanyol. Es durà a terme amb centres europeus i dels EUA, lligat al projecte Flagship Human Brain Project (HBP) en què participa el Centre de Cognició i Cervell (CBC), dirigit per Gustavo Deco, investigador ICREA del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) de la UPF.

El projecte s’inicià el passat 1 de desembre i tindrà una durada de dos anys. Combinarà la recerca i els estudis de postgrau en l'àmbit de la neurociència cognitiva, computacional i de sistemes, i les ciències de la imatge. El finançament del programa PIRE proporcionarà accés a una xarxa de laboratoris internacionals, com ara els dels instituts Max Planck alemanys, fet que representa un model innovador de recerca i formació superior.

Algunes àrees en què el programa PIRE catalitzarà noves col·laboracions són la recerca en imatges funcionals no invasives de les zones auditives i multisensorials del cervell en primats no humans; la integració de tècniques d’electroencefalografia i de ressonància magnètica funcional basada en models quantitatius per investigar en humans el reconeixement d'objectes, així com també, sobre l'ús de virus actius com a traçadors de vies transneuronals.

El focus científic del projecte està en el tractament de la informació multimodal a escala de tota l'escorça cerebral, és a dir, la integració de diversos senyals per tal de realitzar una tasca, com ara els estímuls sensorials juntament amb la memòria i l'atenció.

Un programa de grau internacional, una escola d’estiu i aprenentatge a distància

El programa PIRE permetrà els estudiants aprendre nous enfocaments per a la investigació en neurociències, que d'altra manera no podrien adquirir. A més de la investigació de laboratori, els estudiants participaran en cursos de postgrau a institucions estrangeres i a les escoles internacionals Max Planck.

Es crearà una Escola d'Estiu PIRE, en la qual participaran, en diferents centres que s'aniran alternant, tots els col·laboradors i estudiants, tant dels Estats Units com internacionals, per tal de discutir i avançar els seus projectes comuns. També es crearà una xarxa internacional d'aprenentatge a distànciaAquest component permetrà als participants tant dels Estats Units com d'altres països estar simultàniament en les mateixes aules i laboratoris.

Com a darrer objectiu del projecte, es preveu crear un programa de grau internacional conjunt. En resum, a través d’aquest projecte PIRE, investigadors i estudiants tindran a la seva disposició un ampli ventall d'oportunitats d'educació i d'investigació.

Un equip d'avaluadors independents i experimentats avaluarà els investigadors i supervisarà l'èxit del programa PIRE.