Vés enrere Més d’una vintena d’entitats van mostrar els seus projectes a la Fira UPF Solidària

La quarta edició de la Fira, que va tenir lloc el 20 d'octubre al pati de l'edifici Jaume I, va incloure diverses activitats informatives i lúdiques, entre les quals destaca, com a novetat, un dinar solidari.

21.10.2016

La quarta edició de la Fira UPF Solidària ha estat el punt de trobada de més d’una vintena d’entitats que treballen en l’àmbit de la solidaritat i la cooperació -vinculades a la UPF o a algun dels seus membres- que s’han aplegat per ajudar a sensibilitzar la comunitat universitària i compartir les seves experiències.

La Fira, tot i la constant amenaça de pluja, ha transcorregut amb normalitat al llarg del dijous 20 d’octubre al pati de l’edifici Jaume I del campus de la Ciutadella, sota l’organització de la plataforma UPF Solidària. Ha inclòs diverses activitats de debat, informatives i lúdiques, entre les quals, i com a novetat d’enguany, un dinar solidari, que ha destinat un euro dels cinc que valia cada tiquet a alguna de les entitats socials participants a la Fira.

Un dels actes que ha despertat més interès ha estat la taula rodona “Persones sense llar: es busquen responsables”, que ha estat moderada per Ricard Zapata-Barrero, docent del Departament de Ciències Polítiques i Socials de la Universitat i director del Grup Interdisciplinari de Recerca en Immigració (GRITIM).

Ha comptat amb la participació d’Albert Sales, professor del Departament de Ciències Polítiques i Socials de la UPF i assessor de la Tinença d’Alcaldia de Drets Socials de l’Ajuntament de Barcelona; Ferran Busquets, director de la Fundació Arrels; David Díaz de Quijano, coordinador d’Oikocredit a Catalunya, i Eduard Martínez, representant d’Amnistia Internacional Habitatge.

Quin paper ha de jugar l’administració amb els sense llar? Com s’haurien d’enfocar les polítiques tradicionals d’ajuda a aquest col·lectiu, centrades en l’allotjament, i incidir més en l’aspecte humà i d’acompanyament de les persones? Aquestes van ser algunes de les preguntes que va intentar respondre el debat. Com va afirmar el moderador, es tracta d’un problema complex d’exclusió social, que entitats, activistes i acadèmics han optat per englobar sota el terme “sensellarisme”, per referir-se a les formes més greus de negació del dret a un habitatge digne.

Després de la taula rodona, i amb el titol “War, Forced Migration, and Socio-Cultural Challenge: the Situation in Syria", va tenir lloc una conversa guiada per Tamara Djermanovic, professora del Departament d’Humanitats. Ha dialogat amb Mayer Skhita, refugiat sirià, estudiant aquest curs del màster en Gestió de la Immigració de la UPF, que va explicar la seva experiència, i Dídac Amat, estudiant de la UPF, que ha explicat el projecte “Assistència jurídica per a refugiats a Grècia”, del qual és un dels promotors. Aquest projecte va guanyar recentment el Concurs de Projectes de Responsabilitat Social Universitària, convocat pel Consell Social de la UPF.

Els drets de les persones empobrides; l’assessorament en l’acollida d’immigrants; la integració social i laboral d’aquest col·lectiu i de persones en risc d’exclusió social o amb discapacitat psíquica; l’atenció a les persones grans i el reforçament escolar a nens; l’accés a l’habitatge, o la formació, l’educació i l’orientació per a persones desafavorides són alguns dels àmbits en què treballen dia a dia i de manera desinteressada totes aquestes entitats del tercer sector.

Les entitats que han estat presents a la fira han estat AEI Raval, Fundació Salut Alta, AFEFV, AISEC, Amics de Mumbai, Aministia Internacional, Associació Catalana de Residents Senegalesos, Biblioteca /CRAI, Sonríe y Crece, Fundació Educació Solidària, Fundació Servei Solidari, Fundació ARED, Fundació AROA, Fundació Artesà, Fundació FIBS. Fundació Canpedró, Fundació Comtal, Fundació Formació i Treball; Servei Civil Internacional, Manyanet Solidari, Oikocredit Comissió Catalana d'Ajuda al Refugiat, ASTE Bcn i EcoAranyó.

> Galeria d'imatges de la Fira

Fira UPF Solidària 2016