Vés enrere eXperience Induction Machine (XIM), una eina per investigar el comportament i les emocions humanes

Desenvolupada per SPECS i investigadors de la Universitat de Pisa (Itàlia), combina la realitat virtual amb els dispositius portàtils personalitzats per tal d'inferir amb fiabilitat estats emocionals similars als de la vida real.
19.10.2014

Com es poden mesurar amb rigor les emocions humanes en un entorn experimental de laboratori? Un grup de investigadors de la UPF, dirigits per Paul Verschure, director del grup de recerca SPECS i investigador ICREA del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC), amb la col·laboració d'investigadors de la Universitat de Pisa (Itàlia), proposa una nova aproximació basada en l' eXperience Induction Machine (XIM), un espai de realitat mixta immersiva que combina la realitat virtual amb sistemes capaços d'enregistrar estats i emocions psicofisiològiques.

specsfrontiers1 Com han manifestat Alberto Betella i Riccardo Zucca , doctorands d'SPECS i primers autors del treball publicat el 24 de setembre a Frontiers in Neuroscience,  en què es descriuen els resultats dels experiments fets en aquest espai,

"tradicionalment, la majoria dels estudis psicofisiològics sobre emocions s'han fet al laboratori, en ambients estrictament controlats, la qual cosa presenta un problema: les condicions artificials en què tenen lloc els experiments podrien no estar reflectint les emocions genuïnes, aquelles emocions que succeeixen en les situacions quotidianes".

Els avenços en la miniaturització i en els dispositius portàtils personalitzats han suscitat l' interès pel món real que ens envolta. No obstant, mesurar els estats afectius en el món real, segueix tenint limitacions en termes de fiabilitat.

El laboratori i l'entorn natural solen ser entesos com a alternatives oposades. XIM dona resposta a aquest desafiament, "XIM permet investigar les emocions humanes en un entorn natural i en condicions vàlides mitjançant l'ús de la realitat virtual en escenaris com els de la vida real. XIM comporta una tecnologia que no interfereix amb la realitat i que és adequada per a l'adquisició de senyals psicofisiològiques en un context natural, assegurant al mateix temps tenir tot el control sobre el protocol experimental",  ha comentat Paul Verschure, director d'SPECS.

Dos experiments per validar aquesta nova aproximació

Per validar aquesta nova metodologia d'estudi,  es van fer dos experiments. En el primer, els investigadors van discriminar i fer prediccions del contingut emocional d'un estímul visual projectat en el XIM, mesurat a partir de l'activitat cardíaca i dèrmica dels participants mentre es movien lliurament per l'infraestructura XIM, un espai de 25 m2.

specsfrontiers2En un segon experiment, es va reproduir el ben conegut paradigma del condicionament mitjançant la combinació de la realitat virtual amb sensors fisiològics. En aquest paradigma  els participants aprenen,  a predir l'ocurrència d'un esdeveniment aversiu (estímul no condicionat, US en la imatge) a partir de pistes contextuals (estímul condicionat, CS en la imatge), que, després de repetir-se diverses vegades, produeix una resposta condicionada anticipada.

A diferencia d'estudis anteriors de condicionament amb realitat virtual, el nou disseny experimental que es presenta en aquest estudi permet al participant interactuar lliurement per l'escenari de la realitat virtual, anant molt més enllà de les configuracions estàndard de laboratori per a l'estudi de les emocions lligades a moviments, gestos i processos fisiològics.

Aquest treball s'ha dut a terme dins el marc del projecte CEEDs (FP7 ICT-2009-5), l'objectiu del qual és el desenvolupament de noves tecnologies integrades per donar suport a l'experiència humana, a l'anàlisi i la comprensió de grans bases de dades mitjançant el mesurament dels estats inconscients de l'usuari.

Més informació:

Vídeo: "Smart Thanks to Science: Stimulating the Subconscious - Futuris"

Article de referència:

Betella A*, Zucca R*, Cetnarski R, Greco A, Lanatà A, Mazzei D, Tognetti A, Arsiwalla XD, Omedas P, De Rossi D and Verschure PFMJ (2014), " Inference of human affective states from psychophysiological measurements extracted under ecologically valid conditions",  Front. Neurosci. 8:286. doi: 10.3389/fnins.2014.00286.

Altres e-notícies de recerca relacionades:

SPECS presenta 'Neuroscience' en el marc d'Internet Festival 2013

BrainX3, una simulació del cervell mitjançant la realitat virtual