Vés enrere Tres investigadors de la UPF reben un Advanced Grant de l'ERC

Tres investigadors de la UPF reben un Advanced Grant de l'ERC

Han estat distingits Gösta Esping-Andersen, Xavier Serra i Jordi Sunyer. La UPF és l'única institució acadèmica a l'Estat que ha aconseguit tenir investigadors reconeguts en els tres àmbits de coneixement que contempla aquesta convocatòria.
20.01.2011

Els Advanced Grant del Consell Europeu de Recerca (ERC) reconeixen i impulsen el treball d'investigadors europeus consolidats i considerats de referència en el seus corresponents àmbits de recerca. A la tercera convocatòria d'aquesta categoria d'ajuts,  han estat distingits un total de 266 investigadors europeus, set dels quals desenvolupen la seva activitat a Catalunya (en total 13 a l'Estat), i que disposen d'un pressupost total de 3,5 bilions d'euros per tal d'impulsar els seus innovadors projectes d'investigació. De promig, suposa un ajut de 2,5 milions d'euros per projecte amb d'una durada de cinc anys.

Els professors de la UPF premiats amb un Advanced Grant han estat Gösta Esping-Andersen, Xavier Serra i Jordi Sunyer. Així, la UPF és configura com l'única institució acadèmica a l'Estat que ha aconseguit obtenir investigadors distingits en tots els àmbits de coneixement que contempla aquesta institució de recerca: ciències socials i humanitats, tecnologies i ciències de la vida. Assenyalar a més que Vivek Malhotra, investigador del Centre de Regulació en Genòmica (CRG), centre que pertany al grup UPF, ha estat igualment premiat.

S'impulsen projectes de totes les àrees de coneixement

Gosta Esping_23El sociòleg Gösta Esping-Andersen, catedràtic de Ciència Política i de l'Administració del Departament de Ciències Polítiques i Socials i investigador ICREA,  ha estat seleccionat per dur a terme un projecte en què estudiarà les dinàmiques i les tendències de comportament així com les relacions de parentiu que s'estableixen en les famílies contemporànies.

Esping-Andersen es va formar com a científic a la Universitat de Copenhaguen (Dinamarca) i es va doctorar en Sociologia per la Universitat de Wisconsin (EUA). El 2001 va ser nomenat doctor honoris causa per la Universitat de Roskilde de Copenhaguen. És autor de referència internacional en el seu àmbit. L'any 2010 va ser elegit membre de la British Academy i el 2007 membre honorari estranger de L'Acadèmia Americana de les Arts i les Ciències (AAAS).

Xavier Serra, professor de Ciència de la Computació i Intel·ligència Artificial i  coordinador del Grup de Recerca en Tecnologia Musical del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) i investigador ICREA,  ha estat elegit per dur a terme el projecte CompMusic.

xavier2-27-11-2010CompMusic: models computacionals per a descobrir les músiques del món,  es durà a terme sota la direcció de Xavier Serra i vol contribuir a concebre noves tecnologies de la informació musical amb una aproximació multicultural. Estudiant les músiques clàssiques de l'Índia, Turquia, països àrabs i Xina, amb la participació d'investigadors immersos en aquestes diferents cultures, es vol desenvolupar models computacionals que ajudin a eixamplar les formes amb què es tracta la informació musical. L'objectiu és trencar amb l'aproximació occidental i mercantilista amb que s'estan desenvolupant les tecnologies de la informació actuals i ajudar al desenvolupament de tecnologies que realment responguin a la multiculturalitat del nostre mon.

Xavier Serra és doctor en Tecnologia Musical per la Universitat de Standford (EUA), lloc on va començar a investigar en aquest camp del coneixement als anys vuitanta, tornant més tard a Barcelona per fundar a la Universidad Pompeu Fabra el GTM. És un expert reconegut a nivell internacional, amb dues patents pròpies, múltiples publicacions i conferències en el seu currículum. Dins el seu grup s'han desenvolupat innovadores propostes com ara el Reactable, Canoris, Freesound o Vocaloid, entre d'altres.

Jordi SunyerJordi Sunyer, catedràtic de Medicina Preventiva i Salut Pública del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut, investigador de l'Institut Municipal d'Investigació Mèdica (IMIM-Hospital del Mar),  centre adscrit a la UPF, així com co-director del Centre de Recerca en Epidemiologia Ambiental (CREAL), ha estat premiat amb un Advanced Grant per impulsar el projecte Breathe: Brain Development and Air Pollution Ultrafine Particles in School Children, amb què d'estudirà l'efecte de la contaminació atmosfèrica en el desenvolupament neurològic dels humans. El treball es centrarà en l'estudi de l'impacte de les partícules fines de la contaminació atmosfèrica en el desenvolupament neurològic d'uns 4.000 nens provinents de quaranta escoles.

Les partícules fines són les anomenades PM2.5, de menys de 2.5 micròmetres. La presència de les quals s'atribueix principalment als processos de combustió del trànsit rodat, es dipositen als alvèols i poden col·laborar en el desenvolupament d'algunes malalties.

Altres e-notícies relacionades:

Jordi Sunyer obté un Advanced Grant del Consell Europeu de Recerca

El professor Jaume Ventura rep un important ajut a la recerca

El professor Joachim Voth rep un Advanced Grant del Consell Europeu de Recerca

Juan Carlos Garavaglia i Jordi Galí reben un Advanced Grant de l'European Research Council