Vés enrere Tomàs Marquès s'integra al Programa de Joves Investigadors de l'EMBO

Tomàs Marquès s'integra al Programa de Joves Investigadors de l'EMBO

Dels vint-i-tres científics de tot el món seleccionats, només tres treballen a l'Estat i tots ells en centres catalans. Dos investigadors pertanyen al grup UPF, concretament a l'Institut de Biologia Evolutiva i al Centre de Regulació Genòmica, i el tercer a l'Institut de Ciències Fotòniques.
05.11.2013

Avui, l'European Molecular Biology Organization (EMBO), una organització de 1.600 científics líders que promou l'excel·lència en l'àmbit de les ciències de la salut i de la vida, ha fet públic els nous vint-i-tres investigadors de la convocatòria del 2013 que han passat a formar part de la xarxa de joves investigadors de l'EMBO i que, conseqüentment, rebran un finançament de 15.000 euros anuals, durant els propers tres anys, per impulsar la seva recerca.

eMBO_yip_logoEls nous membres elegits treballen en deu països europeus, Israel i Singapur. Només tres ho fan a l'Estat i tots ells en centres catalans. Dos investigadors pertanyen al grup UPF: Tomàs Marquès, investigador ICREA del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut (CEXS) i investigador de l' Institut de Biologia Evolutiva (UPF-CSIC), que estudia la variació genòmica en primats, i l'altre membre del grup UPF seleccionat per EMBO ha estat Pedro Carvalho del Centre de Regulació Genòmica (CRG), centre adscrit i participat per la UPF, que treballa en la homeòstasi del reticle endoplasmàtic cel·lular. Finalment, el tercer membre seleccionat,  Melike Lakadamyali, treballa a l'Institut de Ciències Fotòniques (ICFO).

Els nous joves investigadors de l'EMBO han estat seleccionats pel seu potencial per esdevenir líders científics en els seus respectius camps d'expertesa en l'àmbit de les ciències de la vida. Aquest reconeixement els ha de proporcionar beneficis immediats per al desenvolupament de la seva carrera científica.

Una convocatòria altament competitiva

Aquesta convocatòria ha estat altament competitiva. En aquesta edició la taxa d'èxit ha estat d'un dotze per cent de les candidatures presentades. Els requisits per pertànyer al  Programa de Joves Investigadors d'EMBO és tenir menys de quaranta anys i haver establert el propi laboratori de recerca en els darrers quatre anys.

Gràcies a aquesta distinció, els investigadors reben una sèrie de beneficis per ajudar a organitzar els seus primers laboratoris d'investigació així com també la seva gestió. Els membres dels laboratoris que el jove investigador lidera reben formació específica, tant en direcció com en formació professional,  adreçada a aconseguir capacitats professionals dins del món de la recerca. Els científics tenen accés a instal·lacions bàsiques de l'EMBL (European Molecular Biology Laboratory)  i ajuts per assistència a conferències i congressos. Actualment, la xarxa de Joves Investigadors de l'EMBO està integrada per 315 joves investigadors de tot el món.

Tomàs MarquèsTomàs Marquès i Bonet (Barcelona, 1975) és llicenciat en Biologia per la Universitat de Barcelona (2000), doctor en Biologia per la Universitat Pompeu Fabra (2007). Tot seguit va fer una estada postdoctoral amb una beca Marie Curie de la Unió Europea a la Universitat de Washington (Departament de Genome Sciences a Seattle, EUA), sota la supervisió del Dr. Evan E. Eichler. Ha estat investigador Ramon y Cajal UPF (2010-2011) i és investigador ICREA del CEXS-UPF des del 2011.

Actualment dirigeix el grup de Genòmica Comparativa centrat en primats a l'Institut de Biologia Evolutiva (IBE), centre mixt UPF-CSIC. Ha publicat més de quaranta articles a diverses revistes internacionals, entre els quals la seqüenciació del genoma de l'orangutan (Nature, 2010), goril·la (Nature, 2012) i bonobo (Nature, 2012).  Ha estat guanyador del premi Sala i Trepat de la Societat Catalana de Biologia (2011) i receptor de l'ajut a la recerca ERC starting grant (2011).

Les activitats de l'EMBO se centren en la promoció de l' excel·lència  científica dins l'àmbit de la biologia molecular i les ciències de la vida, i aplega els investigadors més reconeguts en l'àmbit de la biologia molecular internacional. Actualment compta amb 1.600 membres.

Francesc Posas, director de la Unitat de Senyalització Cel·lular del CEXS-UPF va formar part de la xarxa de joves investigadors l'any 2000 i, més tard, va ser elegit membre de l'EMBO  l'any 2006.

Altres e-notícies de recerca relacionades:

Francesc Posas, nou membre de l'European Molecular Biology Organization (EMBO)