Vés enrere Xavier Bellés guanya un premi literari de divulgació científica

Xavier Bellés guanya un premi literari de divulgació científica

El director de l'Institut de Biologia Evolutiva (UPF-CSIC), autor de Vivir dos vidas. Un viaje por la metamorfosis de un insecto, obté el premi de divulgació de La Casa de las Ciencias d'A Coruña.
15.11.2009

belles1lowEl passat del 26 de setembre, el Jurat de la XXII Convocatòria dels Prismas Casa de las Ciencias a la divulgació, en la modalitat de texts originals i inèdits, va decidir atorgar el Prisma de bronze a Xavier Bellés, director de l'Institut de Biologia Evolutiva (UPF-CSIC) per la seva obra Vivir dos vidas. Un viaje por la metamorfosis de los insectos.

El jurat va destacar la qualitat de la narració, el rigor i l'originalitat del text, el tema elegit i l'esforç divulgatiu. El premi està dotat amb sis mil euros i la publicació de la primera edició de l'obra. El lliurament dels guardons es va celebrar el passat 14 de novembre a A Coruña.

Uns éssers vius que han triomfat evolutivament

belles insecteEl llibre s'inicia amb la pregunta ¿Com es transforma una eruga en papallona? i resumeix el procés de la metamorfosi, un fenomen de la naturalesa que ha fascinat la humanitat des de temps immemorables. L'obra fa un recull històric de la concepció que han tinguts diferents civilitzacions sobre els insectes i el seu cicle biològic. Avui sabem que la classe dels insectes és un grup d'éssers vius amb un gran èxit evolutiu que ha aconseguit conquerir quasi tots els confins de la Terra.

Una de les idees principals del llibre és la metamorfosis, una innovació que ha esdevingut eficaç per a la supervivència i evolució d'aquests animals tant antics. En definitiva, l'obra pretén ser una guia per endinsar-nos en el fascinant món de la metamorfosi, no només amb coneixement científics actuals, sinó també en les estratègies que la història natural ha fet servir per perviure fins als nostres dies.

L'Institut de Biologia Evolutiva, un centre mixt d'excel·lència investigadora

L'IBE es va crear el juliol del 2008, fruït d'un acord signat entre la Universitat Pompeu Fabra i el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC). Un centre mixt amb seu a Barcelona, centra la seva activitat en la recerca en evolució biològica i biodiversitat.

Actualment l'IBE s'ubica en una seu provisional i en el futur està prevista la construcció d'un edifici de nova planta que el CSIC construirà en el campus de la Ciutadella de la UPF, en un solar aportat per la Universitat, que es preveu acabar vers l'any 2011. El futur emplaçament de l'IBE estarà a tocar del campus del Mar de la UPF, on hi ha el Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona (PRBB).

Altres e-notícies relacionades:

La UPF i el CSIC creen a Barcelona un centre de recerca en evolució biològica i biodiversitat